dc.contributor.advisor | Usvamaa-Routila, Sirkka-Liisa | |
dc.contributor.author | Myllyniemi, Anu | |
dc.date.accessioned | 2017-09-14T20:28:33Z | |
dc.date.available | 2017-09-14T20:28:33Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1723692 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55369 | |
dc.description.abstract | Pro gradu –työssäni tutkin teatteritaiteen perusopetuksessa koettua laatua opetukseen osallistuneiden oppilaiden näkökulmasta. Tutkimukseni perustana on deweyläinen pragmatismi, jossa teoria ja empiria solmiutuvat yhteen. Työni teoreettisessa osassa kehitän kriittisen ja tulkinnallisen analyysin kautta kokemuksellisen laadun –käsitteen. Se on teoreettinen vastine välittömälle, merkitykselliselle ja tyydyttävälle kokemiselle, joka tapahtuu käytännössä. Käsite pohjautuu John Deweyn kokemusfilosofiaan ja Robert Pirsigin näkemykseen, jossa laatu tunnistetaan välittömässä jokapäiväisessä kokemisessa.
Tutkimukseni päätehtävä on vastata kysymykseen, millaiset tekijät ovat kokemuksellisen laadun edellytyksiä teatterioppilaan näkökulmasta. Työni empiirinen osa on laadullinen tapaustutkimus, joka kohdistuu Vantaalla toimivaan Tikkurilan Teatteri- ja Sirkuskouluun. Olen haastatellut tutkimuksessani viittä teatteritaiteen perusopetuksen läpikäynyttä alumnioppilasta. Aineistonkeruumenetelmänä on teemahaastattelu ja analyysi on aineistolähtöinen. Analyysin kautta avautuu Deweyn näkemysten ja Abraham H. Maslown esittämien ihmisen perustarpeiden välinen yhteys.
Esittelen tutkimukseni päätelmänä teatteriopetuksen kokemuksellisen laadun edellytyksistä alustavan teoreettisen mallin. Malli koostuu 12 kokemuksellisen laadun edellytyksestä, jotka ovat: 1) kuuluminen johonkin, 2) arvostetuksi tuleminen, 3) luottamus, 4) arvojen ja ihanteiden mukainen toiminta, 5) eletyn hetken mielekkyys, 6) intressien kohtaaminen, 7) teatterin traditioon kiinnittyvä tekeminen, 8) taitojen oppiminen, 9) arvioivan palautteen saaminen, 10) ajallinen sopivuus, 11) sitoutuminen ja 12) mahdollisuus vaikuttaa omaan elämismaailmaan. Esittelen myös näiden edellytysten pohjalla vaikuttavia ennakkoedellytyksiä, joiden myötä ihminen alkaa virittyä teatteri opetuksen puitteissa tapahtuvalle laadun kokemiselle.
Tutkimukseni johtopäätöksenä tuon esiin kokemuksellisen laadun edellytysten ja ihmisen perustarpeiden välillä olevan yhteyden. Näkemykseni mukaan ihmiselle luontaisten tarpeiden tyydyttyminen ja täyttymyksellisyys aiheuttavat laadun kokemista. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (131 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | kokemuksellinen laatu | |
dc.title | Teatteritaiteen perusopetuksen kokemuksellisen laadun edellytykset | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201709143736 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Taidekasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Art Education | en |
dc.subject.method | Laadullinen tapaustutkimus | |
dc.date.updated | 2017-09-14T20:28:34Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 311 | |
dc.subject.yso | teatterikasvatus | |
dc.subject.yso | kokeminen | |
dc.subject.yso | kokemukset | |
dc.subject.yso | oppimiskokemukset | |
dc.subject.yso | laatu | |
dc.subject.yso | perustarpeet | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |