Teatteritaiteen perusopetuksen kokemuksellisen laadun edellytykset
Pro gradu –työssäni tutkin teatteritaiteen perusopetuksessa koettua laatua opetukseen osallistuneiden oppilaiden näkökulmasta. Tutkimukseni perustana on deweyläinen pragmatismi, jossa teoria ja empiria solmiutuvat yhteen. Työni teoreettisessa osassa kehitän kriittisen ja tulkinnallisen analyysin kautta kokemuksellisen laadun –käsitteen. Se on teoreettinen vastine välittömälle, merkitykselliselle ja tyydyttävälle kokemiselle, joka tapahtuu käytännössä. Käsite pohjautuu John Deweyn kokemusfilosofiaan ja Robert Pirsigin näkemykseen, jossa laatu tunnistetaan välittömässä jokapäiväisessä kokemisessa.
Tutkimukseni päätehtävä on vastata kysymykseen, millaiset tekijät ovat kokemuksellisen laadun edellytyksiä teatterioppilaan näkökulmasta. Työni empiirinen osa on laadullinen tapaustutkimus, joka kohdistuu Vantaalla toimivaan Tikkurilan Teatteri- ja Sirkuskouluun. Olen haastatellut tutkimuksessani viittä teatteritaiteen perusopetuksen läpikäynyttä alumnioppilasta. Aineistonkeruumenetelmänä on teemahaastattelu ja analyysi on aineistolähtöinen. Analyysin kautta avautuu Deweyn näkemysten ja Abraham H. Maslown esittämien ihmisen perustarpeiden välinen yhteys.
Esittelen tutkimukseni päätelmänä teatteriopetuksen kokemuksellisen laadun edellytyksistä alustavan teoreettisen mallin. Malli koostuu 12 kokemuksellisen laadun edellytyksestä, jotka ovat: 1) kuuluminen johonkin, 2) arvostetuksi tuleminen, 3) luottamus, 4) arvojen ja ihanteiden mukainen toiminta, 5) eletyn hetken mielekkyys, 6) intressien kohtaaminen, 7) teatterin traditioon kiinnittyvä tekeminen, 8) taitojen oppiminen, 9) arvioivan palautteen saaminen, 10) ajallinen sopivuus, 11) sitoutuminen ja 12) mahdollisuus vaikuttaa omaan elämismaailmaan. Esittelen myös näiden edellytysten pohjalla vaikuttavia ennakkoedellytyksiä, joiden myötä ihminen alkaa virittyä teatteri opetuksen puitteissa tapahtuvalle laadun kokemiselle.
Tutkimukseni johtopäätöksenä tuon esiin kokemuksellisen laadun edellytysten ja ihmisen perustarpeiden välillä olevan yhteyden. Näkemykseni mukaan ihmiselle luontaisten tarpeiden tyydyttyminen ja täyttymyksellisyys aiheuttavat laadun kokemista.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lähetystöilmiö Kulosaaren huvila-alueella : rakennetun kulttuuriympäristön tarkastelua kokemuksellisen tiedon avulla
Berner, Veera (2024)Tämän maisterintutkielman tavoitteena on tarkastella, minkälainen rakennettu kulttuuriympäristö Helsingissä sijaitseva Kulosaaren huvila-alue on tänään, tasapainoillessaan asuinalueen, suurlähetystöjen ja arvokkaan rakennetun ... -
Toisen nahka : nuorisoteatterilaisten kokemuksia Jyväskylän kaupunginteatterissa 2004-2005
Kattelus, Sanna (2006) -
Perusopetuksen vuosiluokkien 1., 3. ja 5. oppilaiden esteettiset tulkinnat ja käsitykset taidemusiikista
Uura, Suvi; Hirvonen, Reija (2007) -
Hiljaiset äänet esiin : koronapandemian heijastuminen lasten psyykkiseen hyvinvointiin, sosiaalisiin suhteisiin ja oppimiseen
Pakarinen, Eija; Upadyaya, Katja; Kiuru, Noona; Salmela-Aro, Katariina; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Lapsiasiavaltuutetun toimisto, 2023)Tässä artikkelissa tarkastelemme koronapandemian heijastumista lasten psyykkiseen hyvinvointiin, sosiaalisiin suhteisiin ja oppimiseen. Artikkeli perustuu kahteen tutkimukseen, joista ensimmäinen keskittyi hiljaisten äänien ... -
Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet käytännössä : oppimiskäsityksen ja yleisten tavoitteiden soveltaminen musiikin perusteiden opetukseen
Meriranta, Kirsi (2011)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka musiikin perusteiden opettajat ovat käsittäneet Taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteiden 2002 vaikuttavan opetukseen ja miten he ovat ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.