Shame and SLA
Galmiche, D. (2017). Shame and SLA. Apples: Journal of Applied Language Studies, 11 (2), 25-53. Retrieved from doi:10.17011/apples/urn.201708233538
Julkaistu sarjassa
Apples : Journal of Applied Language StudiesTekijät
Päivämäärä
2017Tekijänoikeudet
© The Author(s)
The present article addresses the question of foreign language classroom shame (FLCS) in France. As a first step to collecting data, thirty participants were asked to narrate their language learning experiences in the context of the foreign language classroom by being interviewed individually and in depth. The two following questions were in focus: firstly, how does shame impact FL learners’ vision of themselves as English-learners/users? Secondly, why do some learners manage to overcome shame experiences while others seem to be particularly affected? The respondents’ narratives suggest that shame may impact not only L2 learners’ linguistic confidence but also their sense of identity, self-worth and self-esteem. Interestingly, some learners reported having developed strategies of resilience. The data also revealed that FLCS may direct learners to certain types of behaviours like avoiding interaction and speaking activities, ruminating over failure, or withdrawing from L2 learning, and lead to enduring L2-related anxiety due to fear of future shame-inducing situations. It is maintained here that taking this phenomenon into consideration in the language learning process could contribute to a better and more complete understanding of the psychology of language learners and help them develop a more positive self-regard, promote their willingness to participate in communicative tasks and may eventually enable them to reach an increased level of proficiency. The findings offer therefore strong support for the need to focus on developing a deep understanding of the role of shame in French FLL contexts and elsewhere.
...
Julkaisija
Centre for Applied Language Studies, University of JyväskyläISSN Hae Julkaisufoorumista
1457-9863Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Teachers' effect on learners' willingness to communicate in L2
Kuutila, Nita (2014)Kielenopetuksen tutkimuksessa sekä pedagogiikassa on viime vuosina korostettu merkityksellistä viestintää, minkä johdosta myös oppijan halu viestiä vieraalla kielellä on noussut alan tutkimuksessa keskiöön. Kasvavasta ... -
Classroom context's influence on students' willingness to communicate : a study of upper secondary school students' views
Kostiainen, Essi (2015)Suullisen kielitaidon harjoittelua vieraissa kielissä sekä asenteita sitä kohtaan on tutkittu melko paljon niin Suomessa, kuin muualla maailmassakin (ks. esim. Mäkelä 2005 tai Yli-Renko ja Salo-Lee 1991). Sen sijaan ... -
The roles of linguistic confidence and integrative motivation on cross-cultural adaptation of Asian degree students Finland
Nguyen Thi Thanh, Thao (2015)While cross-cultural adaptation of international students has become more and more popular topics in the field of intercultural communication, there are few studies related to students who come to non-native-English-speaking ... -
Parents' willingness and thoughts of English immersion
Vesanto, Annika (2009)Tämän kvantitatiivisen proseminaarityön tarkoituksena oli tutkia vanhempien tietämystä kielikylpyopetuksesta sekä heidän halukkuuttaan tarjota sitä englanninkielisenä lapsilleen. Tarkoitus oli selvittää, tietävätkö vanhemmat ... -
Striving to learn versus "I know all I need": the perceived foreign language skill development of first-year university history students
Pajakoski, Tiina (2016)Kielitaidon kehittymistä on tutkittu paljon, mutta korkeakouluissa tapahtuvaa kielellisestä kehitystä ei niinkään, varsinkaan Suomessa. Opiskelijat ovat muutaman pakollisen kielikurssin jälkeen oman motivaationsa varassa, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.