Lapsi tupsahti leikkiin : 3–5-vuotiaiden lasten leikkiin liittymiskeinot ja kasvattajan rooli
Tekijät
Päivämäärä
2017Oppiaine
VarhaiskasvatusPääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Tämän tutkimuksen aiheena oli lasten leikkiin liittymisen keinot ja lastentarhanopettajien keinot tukea lasten pääsyä yhteisleikkeihin. Leikkiin liittymiskeinoilla tarkoitetaan kielellisiä ja ei-kielellisiä keinoja, joilla lapsi pyrkii mukaan jo alkaneeseen leikkiin. Leikkiin liittyäkseen lapsen tulee käyttää sosiaalisia taitoja, havainnoida leikkiä ja toimia tilanteen vaatimalla tavalla.
Tutkimuksen aineisto kerättiin lasten leikkitilanteita videoimalla ja haastattelemalla kahta lastentarhanopettajaa. Tutkimus toteutettiin kasvattajan näkökulmasta. Videoista valittiin kolme roolileikkitilannetta, joissa yksi tai useampi lapsi pyrki liittymään alkaneeseen leikkiin. Havainnointiaineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla ja haastattelut aineistolähtöisesti.
Tutkimuksen tuloksena lasten leikkiin liittymisen keinoista muodostettiin kolme pääluokkaa: nonverbaalinen (lähestyminen, katsekontakti, tavaran ojentaminen) ja verbaalinen viestintä (leikkiinpääsyn kysyminen, uuden leikki-idean ehdottaminen) sekä leikkikehyksen mukainen toiminta. Pääluokista leikkikehyksen mukainen toiminta sisälsi roolissa toimimisen, leikin sanoittamisen ja neuvottelun keinot. Lastentarhanopettajien haastatteluiden pohjalta nimettiin kolme roolia, neuvottelija, taitojen opettaja ja taustavaikuttaja, joilla kasvattajat voivat tukea lasten leikkiin liittymistä.
Tutkimuksen tuloksina voidaan todeta, että tutkimukseen osallistuneet lapset käyttivät monia leikkiin liittymisen keinoja. Leikin läheisyyteen pääseminen oli lapsille vaivatonta, mutta yhteiseen leikkiin pääseminen edellytti neuvottelutaitoja ja sinnikkyyttä. Osa 3—5-vuotiaista lapsista harjoittelee vielä yhteiseen leikkiin liittymistä, minkä vuoksi kasvattajan tuki on erityisen tärkeä lasten leikkiin liittymistilanteissa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5335]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vanhempien ja 3–4-vuotiaiden lasten digitaalisten medioiden käytön yhteydet lasten motorisiin taitoihin ja fyysiseen aktiivisuuteen
Gustafsson, Jenny (2024)Digitalisoituminen näkyy kasvavissa määrin pienten lasten arjessa ja lapset viettävät yhä enemmän aikaa erilaisten elektronisten laitteiden äärellä. Elektronisten laitteiden käytön yhteyttä pienten lasten ... -
Liikuntaintervention vaikutus 3-7-vuotiaiden lasten fyysiseen aktiivisuuteen ja motorisiin taitoihin sekä fyysisen aktiivisuuden yhteys sydän- ja verisuonitautien riskitekijöihin
Sääkslahti, Arja (Jyväskylän yliopisto, 2005)Sääkslahti selvitti väitöskirjatutkimuksessaan runsaaseen ulkoliikuntaan kannustavan liikuntaohjelman vaikutuksia 3-7-vuotiaiden lasten liikunnan määrään ja perustaitoihin. Lisäksi hän tarkasteli liikunnan määrän ja laadun ... -
Papilio-ohjelman vaikutus lasten sosioemotionaalisten taitojen kehittymisessä
Laukka, Minna (2017)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Papilio-ohjelman lapsille suunnatun intervention vaikuttavuutta lasten sosioemotionaalisten taitojen kehittymisessä. Tutkimuksessa hyödynnettiin Jyväskylän yliopiston Papilio-ohjelma ... -
Jotenkin häiriöks : etnografinen tutkimus sosioemotionaalista erityistä tukea saavista lapsista päiväkotiryhmässä
Viitala, Riitta (University of Jyväskylä, 2014) -
How Do Children Describe Learning Self-Regulation Skills in the Kids’ Skills Intervention?
Hautakangas, Merja; Uusitalo, Lotta; Kumpulainen, Kristiina (Springer, 2022)In this chapter, 26 Finnish children between 4 and 4 years old described how they learned self-regulation skills after participating in the Kids’ Skills programme in an early childhood education (ECE) setting. Kids’ Skills ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.