University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Lapsi tupsahti leikkiin : 3–5-vuotiaiden lasten leikkiin liittymiskeinot ja kasvattajan rooli

Icon
442.6 Kb

Authors
Väisänen, Katariina
Date
2017
Discipline
Varhaiskasvatus
Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
You can request a copy of this thesis here

 
Tämän tutkimuksen aiheena oli lasten leikkiin liittymisen keinot ja lastentarhanopettajien keinot tukea lasten pääsyä yhteisleikkeihin. Leikkiin liittymiskeinoilla tarkoitetaan kielellisiä ja ei-kielellisiä keinoja, joilla lapsi pyrkii mukaan jo alkaneeseen leikkiin. Leikkiin liittyäkseen lapsen tulee käyttää sosiaalisia taitoja, havainnoida leikkiä ja toimia tilanteen vaatimalla tavalla. Tutkimuksen aineisto kerättiin lasten leikkitilanteita videoimalla ja haastattelemalla kahta lastentarhanopettajaa. Tutkimus toteutettiin kasvattajan näkökulmasta. Videoista valittiin kolme roolileikkitilannetta, joissa yksi tai useampi lapsi pyrki liittymään alkaneeseen leikkiin. Havainnointiaineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla ja haastattelut aineistolähtöisesti. Tutkimuksen tuloksena lasten leikkiin liittymisen keinoista muodostettiin kolme pääluokkaa: nonverbaalinen (lähestyminen, katsekontakti, tavaran ojentaminen) ja verbaalinen viestintä (leikkiinpääsyn kysyminen, uuden leikki-idean ehdottaminen) sekä leikkikehyksen mukainen toiminta. Pääluokista leikkikehyksen mukainen toiminta sisälsi roolissa toimimisen, leikin sanoittamisen ja neuvottelun keinot. Lastentarhanopettajien haastatteluiden pohjalta nimettiin kolme roolia, neuvottelija, taitojen opettaja ja taustavaikuttaja, joilla kasvattajat voivat tukea lasten leikkiin liittymistä. Tutkimuksen tuloksina voidaan todeta, että tutkimukseen osallistuneet lapset käyttivät monia leikkiin liittymisen keinoja. Leikin läheisyyteen pääseminen oli lapsille vaivatonta, mutta yhteiseen leikkiin pääseminen edellytti neuvottelutaitoja ja sinnikkyyttä. Osa 3—5-vuotiaista lapsista harjoittelee vielä yhteiseen leikkiin liittymistä, minkä vuoksi kasvattajan tuki on erityisen tärkeä lasten leikkiin liittymistilanteissa. ...
Keywords
roolileikki vertaissuhteet sosiaaliset taidot leikki-ikäiset kasvattajan rooli leikki
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201709093690

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4196]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Liikuntaintervention vaikutus 3-7-vuotiaiden lasten fyysiseen aktiivisuuteen ja motorisiin taitoihin sekä fyysisen aktiivisuuden yhteys sydän- ja verisuonitautien riskitekijöihin 

    Sääkslahti, Arja (Jyväskylän yliopisto, 2005)
    Sääkslahti selvitti väitöskirjatutkimuksessaan runsaaseen ulkoliikuntaan kannustavan liikuntaohjelman vaikutuksia 3-7-vuotiaiden lasten liikunnan määrään ja perustaitoihin. Lisäksi hän tarkasteli liikunnan määrän ja laadun ...
  • Papilio-ohjelman vaikutus lasten sosioemotionaalisten taitojen kehittymisessä 

    Laukka, Minna (2017)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Papilio-ohjelman lapsille suunnatun intervention vaikuttavuutta lasten sosioemotionaalisten taitojen kehittymisessä. Tutkimuksessa hyödynnettiin Jyväskylän yliopiston Papilio-ohjelma ...
  • Jotenkin häiriöks : etnografinen tutkimus sosioemotionaalista erityistä tukea saavista lapsista päiväkotiryhmässä 

    Viitala, Riitta (University of Jyväskylä, 2014)
  • Ristiriitatilanteet vertaissuhteissa ja niihin liitetyt tunteet 4-6 -vuotiaiden lasten kertomissa tarinoissa 

    Reinikainen, Salla (2021)
    Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin 4–6-vuotiaiden lasten vertaissuhteissa tapahtuvia ristiriitatilanteita. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia vertaissuhteissa tapahtuvia ristiriitatilanteita 4–6-vuotiaat lapset ...
  • Early Steps -liikuntaohjelman yhteydet 4-5-vuotiaiden päiväkotilasten motoristen perustaitojen kehitykseen 

    Iivonen, Susanna (Jyväskylän yliopisto, 2008)
    Fundamental motor skills (FMS) are necessary skills for children to cope with their daily lives and to acquire a physically active lifestyle. Researchers have recommended that preschool-age children participate in a ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre