dc.contributor.advisor | Pakkanen, Marjatta | |
dc.contributor.author | Repo, Iina | |
dc.date.accessioned | 2017-08-06T11:19:38Z | |
dc.date.available | 2017-08-06T11:19:38Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1719070 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54986 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tutkittiin nuorten toimijuutta ammatti- ja koulutusvalinnoissa muuttuvan työelämän aikakautena. Tutkimuksessa tarkasteltiin nuorten toimijuutta elämänkulkutoimijuuden näkökulmasta peruskoulun jälkeisissä siirtymävaiheissa. Ensimmäisessä tutkimuskysymyksessä selvitettiin millaisena nuorten toimijuus näkyy heidän pohdinnoissaan, kysymyksissään ja käsityksissään ammatti- ja koulutusvalinnoista. Toisessa tutkimuskysymyksessä paneuduttiin siihen heijastuvatko muuttuvan työelämän piirteet nuorten ammatti- ja koulutusvalintoihin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena, fenomenografisena tutkimuksena. Tutkimuksen toteutuksessa hyödynnettiin valmista Gretschelin ja Nuorisotutkimusseuran (2013) keräämää aineistoa Pelastakaa Lapset ry:n tarjoaman Suunta-palvelun ohjauskeskusteluista. Aineistoksi valittiin 25 verkkokeskustelua, joissa 15-25 –vuotiaat nuoret keskustelivat ohjaajan kanssa ammatinvalinnasta. Aineisto analysoitiin fenomenografisella analyysilla.
Nuorten toimijuus näyttäytyi aineistossa moninaisena ja dynaamisena. Toimijuudesta paikannettiin kaksi tyyppiä. Itseohjautuvat nuoret suuntautuivat ammatinvalinnassaan kohti toimintaa, olivat aktiivisia ja kiinnostuneita monista eri aloista sekä käyttivät ammatinvalinnasta puhuessaan neutraaleja ilmaisuja. Sen sijaan jumiutuneilla nuorilla oli takanaan yksi epäonnistunut ammatinvalintakokemus ja nykyistä tilannetta leimasivat vaikeudet muilla elämänosa-alueilla sekä toivottomuus, eksyneisyys ja motivaation puute. Nuorten toimijuuden havaittiin olevan yhteydessä nuorten elämäntilanteeseen. Nuoret eivät puhuneet keskusteluissa työelämän muutoksesta, mutta he pohtivat työelämässä esiintyvää työttömyyden uhkaa, koulutuksen vaatimusta ja teknologian kehitystä.
Tutkimustulokset linkittyivät pääosin aiempiin tutkimustuloksiin nuorten ammatinvalintatoimijuudesta. Jatkotutkimusaiheeksi ehdotetaan nuorten toimijuuden kehittymisen ja tukemisen näkökulmaa muuttuvan työelämän ja yhteiskunnan kontekstissa. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (46 sivua) | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | toimijuus | |
dc.subject.other | elämänkulkutoimijuus | |
dc.subject.other | ammatinvalinta | |
dc.subject.other | koulutusvalinnat | |
dc.subject.other | siirtymät | |
dc.subject.other | työelämän muutos | |
dc.title | "Miten voi nuori olla näin hukassa?" : toimijuus nuorten ammatti- ja koulutusvalinnoissa muuttuvan työelämän kontekstissa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201708063418 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Aikuiskasvatus | fi |
dc.subject.method | Fenomenografinen tutkimus | |
dc.date.updated | 2017-08-06T11:19:38Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | toimijuus | |
dc.subject.yso | itseohjautuvuus | |
dc.subject.yso | elämänkaari | |
dc.subject.yso | ammatinvalinta | |
dc.subject.yso | koulutusvalinnat | |
dc.subject.yso | siirtymävaihe | |
dc.subject.yso | työelämä | |
dc.subject.yso | muutos | |