Body, Nature, Language : Artisans to Artists in the Commodification of Authenticity
Heller, M., Pietikäinen, S., & da Silva, E. (2017). Body, Nature, Language : Artisans to Artists in the Commodification of Authenticity. Anthropologica, 59(1), 114-129. https://doi.org/10.3138/anth.591.A01
Julkaistu sarjassa
AnthropologicaPäivämäärä
2017Tekijänoikeudet
© 2017 University of Toronto Press. This is a final draft version of an article whose final and definitive form has been published by UTP Journals. Published in this repository with the kind permission of the publisher.
This article examines processes of authenticating and selling handicrafts at the conjuncture of cultural pride and economic profit in two peripheral sites (Finnish Sámiland and rural Québec), under shared conditions of late capitalism and globalising political economies. These conditions (re)structure traditionalist and modernist discourses about artisans' historical bodies, their connections to the local land (nature), and how they interactionally authenticate and sell their products through language. Under these conditions, the commodification of authenticity pushes artisans and handicrafts beyond being emblems of national belonging and collective tradition, and toward individualised, artistic commercial production with greater or lesser ties to post-national cosmopolitanism.
Cet article examine les processus d'authentification et de vente l'artisanat à la croisée de la fierté culturelle et du profit économique dans deux sites périphériques (en Laponie finlandaise et au Québec rural), sous les conditions communes du capitalisme tardif et des politiques économiques mondialisées. Ces conditions (re)structurent les discours traditionalistes et modernisants sur les corps historisés des artisans, leurs liens avec la terre locale (la nature), et modifient la manière dont ils authentifient et vendent leurs produits de façon interactionnelle à travers la langue. Dans ces conditions, la commodification de l'authenticité pousse les artisans et l'artisanat au-delà d'emblèmes d'appartenance nationale et de tradition collective, vers la production artistique individualisée et commerciale, avec des liens plus ou moins importants au du cosmopolitisme post-national.
...
Julkaisija
University of Toronto PressISSN Hae Julkaisufoorumista
0003-5459Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/26993640
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tracing the traceur : discourses of authenticity and commodification of professional parkouristes
Suoniemi, Peitsa (2018)Tässä tutkimuksessa perehdytään diskurssianalyysin keinoin jyväskyläläisten ammattilaisparkouraajien näkemyksiin siitä, mikä määrittelee autenttisuutta parkour-kulttuurissa. Erityistä huomiota kiinnitetään parkouraajien ... -
"Do you remember the idea of like being like just I don't know who you are" : the discursive construction of M.I.A's alternative artist identity on QTV interview and its authentication in YouTube commentary
Huotari, Aino (2014)Kriittisen diskurssianalyysin ja sosiolingvistisen kielentutkimuksen parissa identiteetit nähdään ennen kaikkea sosiaalisina ja diskursiivisina rakenteina, jotka nousevat esiin vuorovaikutustilanteissa kielenkäytön kautta. ... -
Policing language in the world of new work : the commodification of workplace communication in organizational consulting
Nissi, Riikka; Hirsto, Heidi (Walter de Gruyter GmbH, 2023)This paper examines how the shift to knowledge and innovation economy has created new sites for the commodification of language and communication in the context of organizational consulting. The data come from a consultant-led ... -
The Politics of Economization of Cultural Policy : The institutional changes in the creative economy discourse and entrepreneurial artists in Finnish cultural policy
Jakonen, Olli; Pyykkönen, Miikka (Scandinavian University Press / Universitetsforlaget AS, 2023)While the once welfare-oriented Finnish cultural policy system has gradually shifted its focus toward policies driven by austerity and competition, numerous official cultural policy documents promoting the economization ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.