Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHyvönen, Ari-Elmeri
dc.contributor.authorOttelin, Niklas
dc.date.accessioned2017-06-14T10:12:32Z
dc.date.available2017-06-14T10:12:32Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1703599
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54488
dc.description.abstractTämän tutkimuksen aineisto koostuu pääasiassa kahdesta elokuvasta: musikaali elo- kuva Pink Floyd the Wall (1982) ja konserttitallenne Roger Waters’ the Wall (2014). Nämä kaksi elokuvaa ovat eri vuosikymmenenä totutettuja versioita samasta narratiivista. The Wall narratiivi on ajan kuluessa muuttunut yhä poliittisemmaksi sisällössään ja toteutuksessaan. Pinnallisin puolin se kertoo tarinan eristäytyneestä rock tähdestä, mutta abstraktilla tasolla se kuvaa modernia yksinäi- syyttä ja totalitarismia. Tutkimukseni päämääränä on selvittää mikä on narratiivin välittämän totali- tarismi kuvan poliittinen viesti. Narratiivin totalitarismi teemaa olen lähestynyt Hannah Arendtin poliittisen teorian nä- kökulmasta. Hyödynnän erityisesti hänen teoksiaan The Origins of Totalitarianism ja The Human Condition. Itse narratiivin juonen ja symboliikan tulkintaan olen pääasiassa hyödyntänyt Northrop Fryen narratiivista teoriaa, jonka hän esittää teoksessa Anatomy of Criticism. Olen pyrkinyt yhdistä- mään nämä kaksi eri näkökulmaa (poliittinen ja narratiivinen) lähestymällä aineiston tulkintaa her- meneuttisesti. Hermeneutiikan edustajina olen hyödyntänyt pääasiassa Hans Georg Gadamerin teosta Truth and Method. Olen jakanut analyysin kolmeen pääkappaleeseen. Ensimmäinen kappale Bulding the Wall käsittelee narratiivissa esiintyviä yksinäisyyteen ja totalitarismiin johtavia yhteiskunnallisia syitä. Toinen kappale Behind the Wall tulkitsee narratiivissa välitettyä yksinäisyyden ja totalitarismin kuvaa ja niiden välistä yhteyttä. Kolmannessa kappaleessa tulkitsen millaisia ratkaisuja narratiivi esit- tää totalitarismin ja yksinäisyyden vastustamiseksi. Tutkimukseni valossa narratiivissa kuvattu yksinäisyys ja totalitarismi näyttäytyvät toistensa metaforana. Tutkimukseni osoittaa, että The Wall narratiivin viimeisin versio hyödyntää totalitarismi kuvastoa nykyisten hallintojen toimien kritisointiin. Narratiivin keskeisin viesti kehottaa ihmisiä tämänkaltaisten totalitarististen toimien tarkkailuun ja kollektiiviseen vastustamiseen.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (130 sivua)
dc.language.isoeng
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherWaters, Roger
dc.subject.otherWaters, Roger
dc.subject.otherPink Floyd (yhtye)
dc.titleLoneliness and totalitarianism in the Wall : political analysis of Roger Waters' the Wall
dc.title.alternativePolitical analysis of Roger Waters' the Wall
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201706142861
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineValtio-oppifi
dc.contributor.oppiainePolitical Scienceen
dc.date.updated2017-06-14T10:12:32Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi208
dc.subject.ysototalitarismi
dc.subject.ysoyksinäisyys


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot