dc.contributor.advisor | Hyvönen, Ari-Elmeri | |
dc.contributor.author | Ottelin, Niklas | |
dc.date.accessioned | 2017-06-14T10:12:32Z | |
dc.date.available | 2017-06-14T10:12:32Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1703599 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54488 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen aineisto koostuu pääasiassa kahdesta elokuvasta: musikaali elo-
kuva Pink Floyd the Wall (1982) ja konserttitallenne Roger Waters’ the Wall (2014). Nämä kaksi
elokuvaa ovat eri vuosikymmenenä totutettuja versioita samasta narratiivista. The Wall narratiivi on
ajan kuluessa muuttunut yhä poliittisemmaksi sisällössään ja toteutuksessaan. Pinnallisin puolin se
kertoo tarinan eristäytyneestä rock tähdestä, mutta abstraktilla tasolla se kuvaa modernia yksinäi-
syyttä ja totalitarismia. Tutkimukseni päämääränä on selvittää mikä on narratiivin välittämän totali-
tarismi kuvan poliittinen viesti.
Narratiivin totalitarismi teemaa olen lähestynyt Hannah Arendtin poliittisen teorian nä-
kökulmasta. Hyödynnän erityisesti hänen teoksiaan The Origins of Totalitarianism ja The Human
Condition. Itse narratiivin juonen ja symboliikan tulkintaan olen pääasiassa hyödyntänyt Northrop
Fryen narratiivista teoriaa, jonka hän esittää teoksessa Anatomy of Criticism. Olen pyrkinyt yhdistä-
mään nämä kaksi eri näkökulmaa (poliittinen ja narratiivinen) lähestymällä aineiston tulkintaa her-
meneuttisesti. Hermeneutiikan edustajina olen hyödyntänyt pääasiassa Hans Georg Gadamerin teosta
Truth and Method.
Olen jakanut analyysin kolmeen pääkappaleeseen. Ensimmäinen kappale Bulding the
Wall käsittelee narratiivissa esiintyviä yksinäisyyteen ja totalitarismiin johtavia yhteiskunnallisia
syitä. Toinen kappale Behind the Wall tulkitsee narratiivissa välitettyä yksinäisyyden ja totalitarismin
kuvaa ja niiden välistä yhteyttä. Kolmannessa kappaleessa tulkitsen millaisia ratkaisuja narratiivi esit-
tää totalitarismin ja yksinäisyyden vastustamiseksi.
Tutkimukseni valossa narratiivissa kuvattu yksinäisyys ja totalitarismi näyttäytyvät
toistensa metaforana. Tutkimukseni osoittaa, että The Wall narratiivin viimeisin versio hyödyntää
totalitarismi kuvastoa nykyisten hallintojen toimien kritisointiin. Narratiivin keskeisin viesti kehottaa
ihmisiä tämänkaltaisten totalitarististen toimien tarkkailuun ja kollektiiviseen vastustamiseen. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (130 sivua) | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Waters, Roger | |
dc.subject.other | Waters, Roger | |
dc.subject.other | Pink Floyd (yhtye) | |
dc.title | Loneliness and totalitarianism in the Wall : political analysis of Roger Waters' the Wall | |
dc.title.alternative | Political analysis of Roger Waters' the Wall | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201706142861 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu | fi |
dc.type.ontasot | Master's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Social Sciences and Philosophy | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Valtio-oppi | fi |
dc.contributor.oppiaine | Political Science | en |
dc.date.updated | 2017-06-14T10:12:32Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 208 | |
dc.subject.yso | totalitarismi | |
dc.subject.yso | yksinäisyys | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |