dc.contributor.advisor | Leppäniemi, Matti | |
dc.contributor.author | Kuusisto, Satu | |
dc.date.accessioned | 2017-06-13T16:18:26Z | |
dc.date.available | 2017-06-13T16:18:26Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1703561 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54452 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tavoitteena ja päätutkimusongelmana oli selvittää kulttuurieroja
neuvottelutilanteessa, joita suomalaiset yritykset ja työntekijät kohtaavat Brasiliassa.
Tutkimuksen ensimmäisenä alatutkimusongelmana oli selvittää, mitkä ovat
kulttuurieroista johtuvia edistäviä tai estäviä tekijöitä neuvottelussa. Ja toisena
alatutkimusongelmana oli tarkoitus kartoittaa, kuinka neuvottelun vaiheet eroavat
suomalaisesta neuvottelusta.
Kulttuurieroja voidaan tarkastella viiden eri ulottovuuden kautta: yksilöllisyys vs.
yhteisöllisyys, valtaetäisyys, maskuliinisuus vs. feminiinisyys, epävarmuuden
välttäminen sekä pitkän aikavälin suuntautuminen vs. lyhyen aikavälin näkemys. Näiden
ulottovuuksien mukaan Suomen ja Brasilian välillä eniten kulttuurieroja esiintyi kolmen
ensimmäisen ominaisuuden välillä. Kulttuurieroja neuvottelutilanteessa voidaan
tarkastella kymmenen tekijän kautta, joissa on huomioitu itse neuvottelu ja neuvottelija
(Salacuse 1999).
Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla Rio de Janeirossa
syyskuussa 2016. Haastatteluiden runkona toimi Salacusen käyttämä malli kymmenestä
tekijästä neuvottelutilanteessa. Tutkimustulosten mukaan kulttuurieroja esiintyi
brasilialaisissa neuvottelijoissa sekä itse neuvottelutilanteissa. Brasilialaiset neuvottelijat
olivat ystävällisiä ja sosiaalisia, mutta tehottomia. Kommunikointi oli suullisesti
epäsuoraa. Brasilialaiset neuvottelijat halusivat rakentaa luottamusta ja siihen oli syytä
varata aikaa. Neuvotteluita myös pitkittivät kilpailuhenkisyys sekä päätöksenteko.
Tutkimustulokset olivat pääosin samanlaisia aikaisempien tutkimusten kanssa.
Yhtäläisyyksiä esiintyi aikaherkkyydestä, tunteiden näyttämisestä, persoonatyylistä sekä
yhden johtajan ryhmäorganisaatiosta. Tutkimustulokset poikkesivat aikaisemmista
tutkimuksista kommunikoinnin sekä korkean riskinoton osalta. Aikaisemmissa
tutkimuksissa kommunikointi oli brasilialaisilla suoraa, kun taas tässä tutkimuksessa
enemmän epäsuoraa. Riskinotto ei tässä tutkimuksessa noussut esille, kun taas aikaisemmassa
tutkimuksessa brasilialaisilla oli ollut korkea riskinotto. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (52 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.title | Kulttuurierot neuvottelussa : suomalaiset yritykset Brasiliassa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201706132835 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kauppakorkeakoulu | fi |
dc.contributor.tiedekunta | School of Business and Economics | en |
dc.contributor.laitos | Taloustieteet | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Markkinointi | fi |
dc.contributor.oppiaine | Marketing | en |
dc.date.updated | 2017-06-13T16:18:26Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 20423 | |
dc.subject.yso | kulttuuri | |
dc.subject.yso | kulttuurierot | |
dc.subject.yso | neuvottelut | |
dc.subject.yso | Suomi | |
dc.subject.yso | Brasilia | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |