Cultural differences in Ibero-Nordic communications : perceptions about Finnish and Colombian negotiators
Päivi Vaahterikko-Mejía selvittää väitöstutkimuksessaan, millainen kuva latinalais-amerikkalaisilla neuvottelijoilla on kolumbialaisista ja suomalaisista neuvottelijoista, ja minkälaisia kulttuurieroja suomalaisten ja latinalais-amerikkalaisten välisessä kommunikaatiossa esiintyy. --Neuvottelijoiden kansallinen kulttuuri vaikuttaa heidän käytökseensä, neuvotteluihin, heidän havaintoihinsa ja odotuksiinsa kauppasuhteissa. Nämä tekijät taas vaikuttavat kauppasuhteen syntymiseen, kehittymiseen ja itse kauppaan, Vaahterikko-Mejía toteaa.Vaahterikko-Mejían mukaan Suomi-Kolumbia kaupassa on neuvottelijoiden välisiä kulttuurieroista johtuvia viestinnällisiä epäselvyyksiä. Suomalaiset ja kolumbialaiset eivät tunne toisiaan kovin hyvin, ja heillä on erilainen ”mielenkieli” eli he näkevät asiat erilaisista näkökulmista. ”Suomi on hyvin tekninen kulttuuri, latinalaisamerikkalaiset ovat humaanimpia”, totesi eräs Vaahterikko-Mejían haastateltavista. Vaahterikko-Mejía haastettateli tutkimustaan varten 11 Suomi-Kolumbia kaupassa toimivaa latinalaisamerikkalaista yritysjohtajaa Bogotassa vuosina 1997-1999.
...
Publisher
University of JyväskyläISBN
951-39-1422-4ISSN Search the Publication Forum
1238-2183Keywords
kulttuurierot kulttuurienvälisyys kulttuurienvälinen viestintä kansainvälinen viestintä viestintä viestintäkulttuuri neuvottelut liike-elämä kansainvälinen kauppa kauppasuhteet globalisaatio yritykset kansainvälistyminen yritystoiminta yritysjohtajat mielikuvat suomalaiset kolumbialaiset espanjalaiset latinalaisamerikkalaiset liiketoiminta Suomi Kolumbia Espanja Latinalainen Amerikka
Metadata
Show full item recordCollections
- Väitöskirjat [3535]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Critical success factors of Finnish-Mexican interpersonal communication in the business context
Isotalus, Eila (2002) -
Finnish-Chinese intercultural negotiation : power positioning and search for common ground
Stopniece, Santa (University of Jyväskylä, 2018)‘Rising China’ is a term that has come to refer to China’s march to being number one, the speed of its economic growth, and its investment around the world during last two decades. In Finland, government agencies have ... -
Images of Japan and the Japanese : the representations of the Japanese culture in the popular literature targeted at the Western World in the 1980s-1990s
Suvanto, Mari (University of Jyväskylä, 2002)This study draws together a number of popular issues: images, intercultural communication and Japan. In particular, Japan has been a popular topic for at least the last three decades. The Japanese Economical Miracle awoke ... -
Relational dialectics in intercultural couples' relationships
Cools, Carine (University of Jyväskylä, 2011)