Keinotodellisuuden luomat mahdollisuudet ja uhat matkailulle
Authors
Date
2017Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Keinotodellisuus on muutamia vuosikymmeniä vanha teknologia, ja se ei ole vielä täysin levittynyt suuren yleisön tietoon. Keinotodellisuusteknologiat kehittyvät jatkuvasti ja niitä hyödynnetään yhä useammilla aloilla. Keinotodellisuuden leviämisen suurimpana rajoitteena on ollut teknologian, etenkin grafiikoiden ja vasteaikojen rajallinen kehittymisvauhti. Keinotodellisuuden suurimmat osa-alueet, virtuaalitodellisuus ja lisätty todellisuus ovat teknologioita, joita on alettu hyödyntää useilla eri aloilla, mutta etenkin matkailualan kehittämiseen ne nähdään hyvin potentiaalisina apuvälineinä. Matkailu on miljardien eurojen liiketoiminta-ala ja matkailu on useiden valtioiden elinkeinorakenteen suurin sektori. Tässä tutkielmassa avataan keinotodellisuuden ja matkailun käsitteet, pohditaan keinotodellisuuden vaikutuksia globaaliin matkailuun sekä pohditaan keinotodellisuusteknologioiden kehityksen vaikutuksia erilaisten ihmisryhmien matkailukäyttäytymiseen. Tutkielmassa pohditaan myös virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden vaikutuksia matkakohteiden kulttuuriperintöön, luontoon ja talouteen. Tämä tutkielma etsii myös keinotodellisuusteknologioiden mukanaan tuomia mahdollisia uhkia matkailualalle sekä pohtii, miten keinotodellisuusteknologioiden kehittyminen tulevaisuudessa tulee vaikuttamaan matkailuun.
...
Virtual reality is a few decades old technology and is not fully distributed to the public yet. Virtual reality technologies are constantly evolving and are used in more and more industries. The biggest constraint on the spread of virtual reality has been the limited development of technology, especially graphics and response times. The most important areas of virtual reality, virtual reality (VR) and augmented reality (AR) are technologies that have been utilized in many different areas, but especially in the development of the tourism industry, they are seen as very potential aids. Tourism is the largest sector in several countries’ economic structure, and tourism is the business of billions of euros. This thesis opens the concepts of virtual reality and tourism, reflects the effects of virtual reality on global tourism and reflects the effects of the development of virtual reality technologies on the travel behaviour of different groups of people. The thesis also reflects the effects of virtual reality and augmented reality on the cultural heritage, nature and economy of travel destinations. This thesis also seeks out potential threats to tourism industry by virtual reality technologies and considers how the development of virtual reality technologies will affect tourism in the future.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Journalism in virtual reality : opportunities and future research challenges
Sirkkunen, Esa; Väätäjä, Heli; Uskali, Turo; Rezaei, Parisa Pour (Association for Computing Machinery (ACM), 2016)This paper presents a state-of-the-art overview on journalism and its opportunities and challenges in virtual reality. First we take a look at what kind of real-life journalistic experiments there have been made in this ... -
What is immersive journalism?
Gynnild, Astrid; Uskali, Turo; Jones, Sara; Sirkkunen, Esa (Routledge, 2020)Immersive technologies are opening gateways to virtual realities that might change journalism forever. In the virtual world, journalism balances on the edge between imaginary approaches to fact-based creation and extended ... -
Exploring the immersive journalism landscape
Sirkkunen, Esa; Vázquez-Herrero, Jorge; Uskali, Turo; Väätäjä, Heli (Routledge, 2020)Current drivers of 360-degree journalism have been mostly curious about the new medium, its possibilities, and are exploring business opportunities. The early adoption of such technology is often a matter of brand-building ... -
Virtuaalitodellisuus mielenterveyskuntoutuksessa
Säkkinen, Eino-Iisakki (2020)Virtuaalitodellisuutta (VR) hyödynnetään mielenterveyskuntoutuksessa erityisesti altistusterapian hoitomuotona. Tämän tutkielman tavoitteena on kartoittaa VR:n tuomia mahdollisuuksia mielenterveyskuntoutuksessa. Tulosten ... -
Virtuaalitodellisuuden vuorovaikutustekniikat ja käytettävyys
Junttari, Ella (2020)Tutkielmassa tarkastellaan erilaisia virtuaalitodellisuuden vuorovaikutustekniikoita ja näiden vaikutusta käyttökokemukseen. Lähteenä käytetään erilaisia akateemisia artikkeleita, erityisesti tutkielman pohjana toimii Mak ...