Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPääjoki, Tarja
dc.contributor.authorRauhala, Hilkka
dc.date.accessioned2017-06-11T12:44:50Z
dc.date.available2017-06-11T12:44:50Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1703472
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54410
dc.description.abstractTutkielmassa tarkastelen Visual Thinking Strategies -menetelmän soveltamista maahan muuttaneiden kielenopetukseen. VTS eli keskusteleva kuvan tarkastelu on yksinkertainen, keskusteluun perustuva taiteen tarkastelun menetelmä, jossa edetään osallistujien lähtökohdista, esitetään avoimia kysymyksiä ja sanallistetaan näköhavaintoja. Toisen kielen eli enemmistön äidinkielen oppimista pidetään yhtenä onnistuneen kotoutumisen edellytyksistä. Tutkimustehtävänä on selvittää, miten keskusteleva kuvan tarkastelu auttaa aikuisia maahanmuuttajia oppimaan suomea ja siten kotoutumaan. Laadullisen tutkimuksen strategiana on toimintatutkimus ja kohteena maahanmuuttajille suunnattu Keskustellaan kuvista -kurssi, jossa itse toimin ohjaajana. Aineisto koostuu osallistujien täyttämistä kyselyistä, vapaamuotoisista kirjoitelmasta ja kurssipalautteesta sekä tutkijan työpäiväkirjasta. Yhdistäessäni aineistot toteutan aineistolähtöistä sisällönanalyysiä, jossa on teoriaohjaavuuden piirteitä. Tulokset kertovat, että Visual Thinking Strategies -menetelmä auttoi aikuisia maahan muuttaneita kielenoppimisessa ja tuki kotoutumista myös rohkaisemalla heitä käyttämään kieltä ja ilmaisemaan ajatuksiaan. Keskeisiä oppimista ja kotoutumista edistäviä elementtejä näyttivät olevan toiminta ryhmässä, taide tarkastelun kohteena sekä menetelmän toimintatavat. Osallistujat kokivat suomalaisen taiteen tarkastelun, moniäänisen dialogin ja vierailut taidemuseossa merkityksellisiksi ja kokivat oppivansa paitsi suomea, myös kuvanlukutaitoa ja ajattelua. Tutkielman tuloksista voi päätellä, että VTS-menetelmä ja suomalainen taide soveltuvat hyvin osaksi maahanmuuttajien kotoutumiskoulutuksen kielenopetusta. Taide, keskustelu monikulttuurisessa ryhmässä ja erilaiset tulkinnat voivat edistää kotoutumista ja kulttuurista monimuotoisuutta.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (130 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othervisual thinking strategies
dc.titleTaide, kieli ja kotoutuminen : keskusteleva kuvan tarkastelu aikuisten maahanmuuttajien kielenoppimisen tukena
dc.title.alternativeKeskusteleva kuvan tarkastelu aikuisten maahanmuuttajien kielenoppimisen tukena
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201706112785
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTaidekasvatusfi
dc.contributor.oppiaineArt Educationen
dc.subject.methodKvalitatiivinen tutkimus
dc.date.updated2017-06-11T12:44:50Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi311
dc.subject.ysomaahanmuuttajat
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysokotoutuminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot