Ennakkotietoa elämyksestä : syventääkö käsiohjelma konserttielämystä?
Klassisen musiikin konserttitraditioon kuuluva käsiohjelma on yhä kiinteä osa sinfoniakonserttitoimintaa. Käsiohjelmat laaditaan korkealaatuisiksi sisällöltään ja ulkoasultaan. Ohjelman laatiminen on resurssisatsaus, joka edellyttää jalkautumista musiikkikirjoittamisen tulkinnalliselle kentälle; kuinka kirjoittaa ilmiöstä, jolle ei ole sanallisia vasteita? Tutkittua tietoa siitä, parantaako käsiohjelman suoma ennakkotieto koettavaa konserttielämystä, ei ole.
Tutkielmassani selvitän, mikä on ennakkotiedon merkitys musiikkielämyksessä. Vaikuttaako käsiohjelma konserttelämykseen? Käsiohjelman funktiota punnitaan konserttikokemuksen potentiaalisena syventäjänä ja tarkastellaan, millaisista tekijöistä konserttielämys rakentuu, mitä konserttikuulijat pitävät käsiohjelmissa tärkeinä sekä miten käsiohjelmia luetaan. Tutkimuskysymyksiä lähestytään elävässä konserttikontekstissa Kymi Sinfoniettan kuulijoiden keskuudessa kahden eri osatutkimuksen avulla.
Määrällisessä osatutkimuksessa aineistona on Kymi Sinfoniettan kuulijoiden keskuudessa 2012 teetetty strukturoitu kysely, jonka aineisto antaa yleisempää tietoa Kymi Sinfoniettan yleisön näkemyksistä käsiohjelmien ja konserttien suhteen. Tulosten valossa tarkastellaan käsiohjelmaan liitettyjä merkityksiä yleensä sekä konserttinautinnossa. Lisäksi hahmotellaan Kymi Sinfoniettan yleisöprofiilia sekä orkesterin roolia paikallisena kulttuuri-instituutiona.
Vuonna 2017 tehdyssä laadullisessa osatutkimuksessa konserttielämyksen ja käsiohjelman suhdetta tarkastellaan neljän Kymi Sinfoniettan kuulijan elisitaatiohaastattelun (Petitmengin 2006) avulla. Aineisto antaa idiografista tietoa konserttikokemuksesta, musiikkielämyksestä ja ennakkotiedosta. Musiikkielämystä ja ennakkotietoa tarkastellaan yksilöllisinä ja kokonaisvaltaisina kokemuksellisina ilmiöinä elävässä sinfoniakonserttikontekstissa.
Työn tuloksena voidaan sanoa, että ennakkotieto luo konserttielämykselle odotuksia, johon kokija musiikkielämystään vertaa. Käsiohjelma voi vaikuttaa musiikkielämykseen taustoittaen kuultua musiikkia ja syventäen kuunteluprosessia. Näistä syistä käsiohjelmat myös koetaan tärkeäksi osaksi konserttielämystä. Mikäli käsiohjelman luomat odotukset eivät täyty eikä ohjelmateksti vastaa kuultua informaatiota, ennakkotieto voi myös heikentää musiikin subjektiivista elämyksellisyyttä korostaen kuunteluprosessin arvioivaa luonnetta.
...
Muu nimeke
Syventääkö käsiohjelma konserttielämystä?Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Jauzan Rokkikoulu : koulukonsertti elämyksellisenä oppituntina
Numminen, Kimmo (2016)Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 musiikin opetuksen tavoitteissa mainitaan, että myönteiset musiikkikokemukset ja elämykset innostavat oppilaita kehittämään musiikillisia taitojaan. Tavoitteissa todetaan ... -
Mikä Jyväskylä Sinfonian konserteissa kiinnostaa? : sosiologinen ja esteettinen näkökulma yleisön konserttikokemuksen rakentumiseen
Siltainsuu, Heini (2011)Tässä tutkimuksessa tutkittiin Jyväskylä Sinfonian kevään 2009 neljän konsertin yleisöjä. Perusteellisen yleisöprofiilin lisäksi tarkoituksena oli kartoitettaa, mitä konsertit kuulijoilleen merkitsevät. Osana tätä kysyttiin ... -
Kritiikki ja festivaali : Jyväskylän kesän konserttien lehdistökritiikki 1960-luvulla
Kangas, Emma; Kangas, Helvi (1992) -
Mbira and piano : A case-study of cross-cultural musical dialogue at the Sheldonian Theatre, Oxford
Engel, Judith Valerie; Bamford, Joshua S.; Pfumojena, John (University of Graz, 2024)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.