dc.contributor.advisor | Mustola, Marleena | |
dc.contributor.author | Salow, Tanja | |
dc.date.accessioned | 2017-06-07T10:04:36Z | |
dc.date.available | 2017-06-07T10:04:36Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1703173 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54343 | |
dc.description.abstract | Tämä laadullinen tutkimus käsittelee sateenkaariperheissä kasvaneiden kertomuksia lapsuudestaan. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia kertomuksia sateenkaariperheessä kasvamisesta kerrotaan sekä millaisia merkittäviä tunteita ja tapahtumia näihin kertomuksiin liitetään. Tutkimus pyrkii tuottamaan tietoa perheiden kanssa työskenteleville ammattilaisille sekä tuomaan sateenkaariperheiden lasten puheenvuoroja yhteiskunnalliseen keskusteluun.
Tutkimukseen osallistujat ovat täysi-ikäisiä lapsuudessaan tai nuoruudessaan sateenkaariperheessä kasvaneita henkilöitä. Tutkimusaineisto koostuu kahdentoista sateenkaariperheessä kasvaneen sähköpostihaastattelusta. Haasteltavien haastattelukysymyksiin kirjoittamia vastauksia käsittelen kertomuksina lapsuudesta. Tutkimusaineiston analyysissa hyödynnän narratiivista tutkimusotetta.
Haastateltavien lapsuuskertomuksista oli erotettavissa neljä erilaista kerronnan tapaa. Muodostin näitä kerronnantapoja mukaillen neljä tyyppitarinaa, jotka nimesin toisenlainen perhe -tarinoiksi, eroperhetarinoiksi, selviytymistarinoiksi ja tavallinen perhe -tarinoiksi. Haastateltavien käyttämissä kerronnan tavoissa sekä hyödynnettiin että haastettiin dominoivia kulttuurisia tarinoita perheestä. Tyyppitarinoiden muodostamisen lisäksi tarkastelen, mitä ja miten haastateltavat kertovat heteronormatiivisessa yhteiskunnassa kasvamisesta, sosiaalisen ympäristön homofobiasta ja sateenkaariperhetaustan merkityksestä itselle.
Tuloksista selviää sateenkariperheessä kasvamisella olevan erilainen merkitys eri yksilöille. Havaitsin sateenkaariperheissä kasvaneiden olleen tietoisia yhteiskunnan heteronormatiivisuudesta ja homofobiasta jo lapsena ollessaan. Tietoisuus näyttäytyy sensitiivisyytenä sosiaalisissa kanssakäymisissä. Muodostamani tyyppitarinat ja tekemäni teemoittelut kertovat jännitteistä kahden sosiaalisen maailman, perheen sisäisen maailman ja perheen ulkopuolisen heteronormatiivisen maailman, välillä. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (124 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | sateenkaariperhe | |
dc.subject.other | lapsuus | |
dc.subject.other | kertomus | |
dc.subject.other | tarina | |
dc.subject.other | narratiivinen tutkimus | |
dc.subject.other | heteronormatiivisuus | |
dc.subject.other | homofobia | |
dc.title | Sateenkaariperheessä kasvaneiden kertomuksia lapsuudestaan | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201706072719 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.subject.method | Narratiivinen tutkimus | |
dc.date.updated | 2017-06-07T10:04:36Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | sateenkaariperheet | |
dc.subject.yso | lapsuus | |
dc.subject.yso | kertomukset | |
dc.subject.yso | heteronormatiivisuus | |
dc.subject.yso | homofobia | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |