Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPirttimaa, Raija
dc.contributor.authorMännistö, Inka
dc.date.accessioned2017-06-06T15:53:39Z
dc.date.available2017-06-06T15:53:39Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1703156
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54333
dc.description.abstractTämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa peruskouluikäisten sijoitettujen lasten ja nuorten koulunkäynnin tukemiseksi toteutetut interventiotutkimukset. Tavoitteena oli koota yhteenveto aiheelle relevantista kansain-välisestä tutkimuksesta, jotta esimerkiksi kasvatusalan ammattilaiset voisivat soveltaa tutkimuksesta saatuja tuloksia omaan käytännön työhönsä ja näin tu-kea sijoitettujen lasten ja nuoren koulunkäyntiä mahdollisimman tehokkaasti. Pro gradu -tutkielma toteutettiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen periaattein. Kirjallisuushaku tehtiin kuuteen elektroniseen hakukantaan, minkä lisäksi kirjallisuuskatsaukseen sisältyneille artikkeleille suoritettiin viitehaku. Haun tuloksena mukaan seuloutui 18 sisäänotto- ja laatukriteerit täyttävää interventiotutkimusta. Tutkimukset analysoitiin laadullista sisällönanalyysiä käyttämällä, minkä jälkeen aineistosta koottiin narratiivinen synteesi. Katsaukseen sisältyneet interventiotutkimukset olivat heterogeenisiä sekä toteutukseltaan että sisällöltään. Sijoitettujen lasten ja nuorten koulunkäyntiä tuettiin sekä suoraan että epäsuorasti sijoitettujen lasten kanssa tekemisissä olevien tahojen kautta. Interventiotutkimuksista saatiin kaiken kaikkiaan lupaavia tuloksia, joskin lisätutkimuksen tarve tunnustettiin johdonmukaisesti. Tulosten perusteella sijoitetut lapset ja nuoret hyötyvät yksilöllisiin tarpeisiin perustuvasta kokonaisvaltaisesta tuesta, joka kattaa sekä kouluhyvinvoinnin että koulusuoriutumisen osa-alueet. Lisäksi olisi merkittävää, että lasta tai nuorta tuettaisiin moniammatillisessa yhteistyössä kaikki tahot osallistavalla tavalla.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (136 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othersijoitetut lapset ja nuoret
dc.subject.otherkoulusuoriutuminen
dc.subject.otherkouluhyvinvointi
dc.subject.otherinterventio
dc.subject.othersystemaattinen kirjallisuuskatsaus
dc.titleSijoitettujen lasten ja nuorten koulusuoriutumisen ja kouluhyvinvoinnin tukemiseksi toteutetut interventiot : systemaattinen kirjallisuuskatsaus
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201706062708
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.subject.methodKirjallisuuskatsaus
dc.date.updated2017-06-06T15:53:39Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysosijoitetut lapset
dc.subject.ysokoulu
dc.subject.ysosuoriutuminen
dc.subject.ysohyvinvointi
dc.subject.ysointerventio
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot