dc.contributor.advisor | Pirttimaa, Raija | |
dc.contributor.author | Männistö, Inka | |
dc.date.accessioned | 2017-06-06T15:53:39Z | |
dc.date.available | 2017-06-06T15:53:39Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1703156 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54333 | |
dc.description.abstract | Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa peruskouluikäisten sijoitettujen lasten ja nuorten koulunkäynnin tukemiseksi toteutetut interventiotutkimukset. Tavoitteena oli koota yhteenveto aiheelle relevantista kansain-välisestä tutkimuksesta, jotta esimerkiksi kasvatusalan ammattilaiset voisivat soveltaa tutkimuksesta saatuja tuloksia omaan käytännön työhönsä ja näin tu-kea sijoitettujen lasten ja nuoren koulunkäyntiä mahdollisimman tehokkaasti. Pro gradu -tutkielma toteutettiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen periaattein. Kirjallisuushaku tehtiin kuuteen elektroniseen hakukantaan, minkä lisäksi kirjallisuuskatsaukseen sisältyneille artikkeleille suoritettiin viitehaku. Haun tuloksena mukaan seuloutui 18 sisäänotto- ja laatukriteerit täyttävää interventiotutkimusta. Tutkimukset analysoitiin laadullista sisällönanalyysiä käyttämällä, minkä jälkeen aineistosta koottiin narratiivinen synteesi. Katsaukseen sisältyneet interventiotutkimukset olivat heterogeenisiä sekä toteutukseltaan että sisällöltään. Sijoitettujen lasten ja nuorten koulunkäyntiä tuettiin sekä suoraan että epäsuorasti sijoitettujen lasten kanssa tekemisissä olevien tahojen kautta. Interventiotutkimuksista saatiin kaiken kaikkiaan lupaavia tuloksia, joskin lisätutkimuksen tarve tunnustettiin johdonmukaisesti. Tulosten perusteella sijoitetut lapset ja nuoret hyötyvät yksilöllisiin tarpeisiin perustuvasta kokonaisvaltaisesta tuesta, joka kattaa sekä kouluhyvinvoinnin että koulusuoriutumisen osa-alueet. Lisäksi olisi merkittävää, että lasta tai nuorta tuettaisiin moniammatillisessa yhteistyössä kaikki tahot osallistavalla tavalla. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (136 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | sijoitetut lapset ja nuoret | |
dc.subject.other | koulusuoriutuminen | |
dc.subject.other | kouluhyvinvointi | |
dc.subject.other | interventio | |
dc.subject.other | systemaattinen kirjallisuuskatsaus | |
dc.title | Sijoitettujen lasten ja nuorten koulusuoriutumisen ja kouluhyvinvoinnin tukemiseksi toteutetut interventiot : systemaattinen kirjallisuuskatsaus | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201706062708 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.subject.method | Kirjallisuuskatsaus | |
dc.date.updated | 2017-06-06T15:53:39Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | sijoitetut lapset | |
dc.subject.yso | koulu | |
dc.subject.yso | suoriutuminen | |
dc.subject.yso | hyvinvointi | |
dc.subject.yso | interventio | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |