dc.contributor.author | Sydänmetsä, Liisa | |
dc.date.accessioned | 2017-06-06T15:53:30Z | |
dc.date.available | 2017-06-06T15:53:30Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1703114 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54332 | |
dc.description.abstract | Keskustelussa nykyisestä opetussuunnitelmasta nousee esiin usein älylaitteiden hyödyntäminen opiskelussa. Toinen toistuva teema on arkipäivän ja vapaa-ajalla informaaleissa oppimisympäristöissä tapahtuva oppiminen. Opetuksen tulisi olla oppilaslähtöistä ja opiskelijoita kehotetaankin hyödyntämään itselleen sopivia työskentelytapoja. Mobiililaitteet ja -sovellukset ovat entistä vahvemmin läsnä ihmisten arjessa ja esimerkiksi vieraiden kielten opiskelijoille ne tarjoavatkin monipuolisesti väyliä eri sanomalehti-, sanakirja- ja viestintäsovelluksiin.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka Jyväskylän yliopiston saksan ja ruotsin kielen opiskelijat hyödyntävät mobiilisovelluksia vieraiden kielten oppimisessa. Tutkimuksessa pyrittiin saamaan selville, millaisista sovelluksista opiskelijat kokivat hyötyvänsä ja millä tavoin sovelluksia tällöin käytettiin. Aineisto kerättiin verkkokyselyllä ja kyselyyn vastasi yhteensä 37 opiskelijaa. Aineisto analysoitiin laadullista sisällönanalyysia käyttäen.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että opiskelijat hyödynsivät paljon sanakirjasovelluksia sekä mediasovelluksia, ja ne myös koettiin hyödyllisimmiksi. Vain osa oli hyödyntänyt pelillisiä kieltenoppimissovelluksia ja koki niiden sopivan paremmin vasta-alkajille. Moni vastaajista kertoi oppivansa kieltä huomaamattaan lähes päivittäin, sillä sovellusten myötä kielten näkyvyys oli kasvanut esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Mobiilisovellusten ei uskottu kuitenkaan syrjäyttävät perinteistä tietoista ja pitkäjänteistä kieltenopiskelua. Mobiililaitteiden ja sovellusten avulla kielten opiskelun koetaan kuitenkin helpottuneen ja tulleen joustavammaksi ja monipuolisemmaksi. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (80 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | ger | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | oppimisympäristö | |
dc.subject.other | mobiilioppiminen | |
dc.subject.other | mobiililaitteet | |
dc.subject.other | mobiilisovellukset | |
dc.subject.other | kielen oppiminen | |
dc.title | Die Nützlichkeit mobiler Applikationen beim Sprachlernen : Auffassungen von Sprachstudenten des Deutschen und Schwedischen | |
dc.title.alternative | Auffassungen von Sprachstudenten des Deutschen und Schwedischen | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201706062707 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Saksan kieli ja kulttuuri | fi |
dc.contributor.oppiaine | German Language and Culture | en |
dc.date.updated | 2017-06-06T15:53:30Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 308 | |
dc.subject.yso | oppimisympäristö | |
dc.subject.yso | mobiilioppiminen | |
dc.subject.yso | mobiililaitteet | |
dc.subject.yso | mobiilisovellukset | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |