Show simple item record

dc.contributor.advisorPoskiparta, Marita.
dc.contributor.authorHasu, Eveliina
dc.date.accessioned2017-05-31T13:42:38Z
dc.date.available2017-05-31T13:42:38Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1702440
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54222
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoitus. Nykyaikana lasten fyysisesti passiivinen vapaa-ajanvietto on kasvanut ja vain harva alle kouluikäinen lapsi täyttää Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset (2016). Erilaisten ruutulaitteiden käyttö on hyvin yleistä jo päiväkoti-ikäisten lasten keskuudessa. Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkin, kuinka paljon lapset viettävät aikaa ruutulaitteiden parissa, leikkivät vauhdikkaita leikkejä (kuten juokseminen, hyppiminen, kiipeily) päivän aikana, ja onko tyttöjen ja poikien ruutuajan ja vauhdikkaan liikkumisen määrässä eroja. Lisäksi tutkin, miten vauhdikkaat leikit ovat yhteydessä ruutulaitteiden käyttöön ja millä tekijöillä lasten ruutuajan määrää voidaan selittää. Tutkimusaineisto ja -menetelmät. Tutkimus on toteutettu kyselylomakemenetelmällä osana laajempaa suomalaisten ja hollantilaisten 2–6-vuotiaiden päiväkoti-ikäisten lasten liikunta-aktiivisuustutkimusta. Tutkittavat (n=72) ovat osallistuneet tutkimuksen tekoon vapaaehtoisesti ja tässä opinnäytetyössä käytetyt tulokset on kerätty vuonna 2012. Tutkimusaineisto on analysoitu IBM SPSS Statistics 24 -ohjelmalla. Analysointimenetelminä käytettiin ristiintaulukointia, Khiin neliö (χ²) -testiä ja Fisherin tarkkaa testiä (Fisher’s exact test), Spearmanin järjestyskorrelaatiokerrointa sekä binääristä logistista regressioanalyysiä. Tulokset. Suurin osa 5-vuotiaista lapsista viettää ruutulaitteiden parissa alle tunnin päivässä. Television katselu ja DVD-laitteiden käyttö on pelikonsoli- tai tietokonepelien pelaamista yleisempää. Vauhdikkaisiin liikuntaleikkeihin käytetty aika jää suurimalla osalla tutkittavista lapsista alle suositusten eikä sukupuolten välillä havaittu tilastollisesti merkitsevää eroa. Tässä tutkimuksessa vauhdikkaan liikunnan ja ruutuajan määrällä ei havaittu tilastollisesti merkitsevää yhteyttä. Eniten lasten television ja DVD-laitteiden katselun määrää selitti vanhempien liikuntasuositusten toteutuminen ja liikunnan merkityksellisyys vanhemmille. Tietokone- ja pelikonsolipelien käytön määrää sen sijaan selitti eniten vauhdikkaat leikit, sisällä leikkiminen sekä vanhempien liikuntakäyttäytyminen. Johtopäätökset. Suurin osa viisivuotiaista lapsista ei liiku vauhdikkaita leikkejä riittävästi, mutta ruutuaika pysyy suositusten mukaisena. Vauhdikkaiden leikkien ja ruutuajan määrällä ei havaittu yhteyttä. Eniten lasten ruutulaitteiden käyttöön vaikuttaa vanhempien omien liikuntasuositusten toteutuminen sekä liikunnan kokeminen merkitykselliseksi.fi
dc.description.abstractPurpose. Nowadays children spend more and more physically inactive time in front of screen devices and only few be physically active in line with physical activity recommendations. Using television or computer is common among young children. The aim of this study was to investigate how much time 5-year-old children spend in front of screen devices, how much they spent time in vigorous physical activity level (for example running, jumping, climbing) and are there any differences between boys and girls. In addition, I investigate is there any connection between screen time and vigorous physical activity games and what are the reasons for using screen devices. Methods. The research material of this master thesis was carried out in 2012. In that time, the children were 5-year-old. The methods for statistical analysis were cross tabulation, chi-square test, Fisher’s exact test, Spearman’s correlation and binary logistics regression analysis. The data was studied with SPSS for Windows 24.0 software. Results. The results shows that most of 5-year-old children do not use screen devices more than 1 hour per day. Using television or DVD-devices were more common than playing video games during weekdays and weekends. There was no difference between boys and girls. According to this master thesis, most of children do not be physically active with vigorous physical activity level enough in weekdays and weekends. There were no association between using screen time and playing vigorous activity games. Reasons for using screen devices was studied with binary logistics regression analysis. Results shows that parents play important role in reducing children’s screen time. Conclusion. Most of Finnish 5-year-old children should move more with vigorous activity level, but the usage of screen devices is in line with the recommendations. There were no differences between boys and girls and no association between using screen devices and playing vigorous physical activity games.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (50 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherruutuaika
dc.titleViisivuotiaiden lasten ruutuajan yhteys vauhdikkaan liikunnan määrään
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201705312601
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTerveyskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineHealth Educationen
dc.date.updated2017-05-31T13:42:38Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi50411
dc.subject.ysofyysinen aktiivisuus
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysolapset
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record