Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKostiainen, Emma
dc.contributor.advisorHäkkinen, Päivi
dc.contributor.advisorPöysä-Tarhonen, Johanna
dc.contributor.authorAlfthan, Tuomas
dc.date.accessioned2017-05-24T13:05:41Z
dc.date.available2017-05-24T13:05:41Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1702241
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54112
dc.description.abstractTutkimuksessa selvitettiin erään keskisuomalaisen koulun oppilaiden näkemyksiä osallisuudesta. Tässä tutkimuksessa keskiössä olivat oppilaiden näkemykset heidän mielipiteensä huomioinnista päätöksenteossa ja mahdollisista eroista eri ryhmien kesken. Lisäksi selvitettiin oppilaiden näkemyksiä oppilaskunnan hallituksesta, asioista, joihin he haluaisivat vaikuttaa jatkossa ja mielipiteen ilmaisuun kannustamisesta koulussa. Tiedon saaminen käytännön tason osallisuudesta on ajankohtaista, sillä osallisuutta on pyritty edistämään kouluissa mm. uusissa perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteissa. Kyselytutkimukseen osallistui noin kolmasosa koulun oppilaista (N = 117). Sähköisen kyselylomakkeen vastauksia analysoitiin tarkastelemalla vastausjakaumia, vertailemalla eri ryhmien vastauksia ja tarkastelemalla vastausten keskilukuja, muodostamalla summamuuttujia sekä tarkastelemalla korrelaatioita. Avoimet kysymykset käsiteltiin teemoittelemalla. Tulokset osoittavat, että oppilaat kokivat heidän mielipiteensä otettavan vain vähän huomioon opetuksesta ja oppimisesta päätettäessä. Sen sijaan vapaamuotoisemmat toiminnot koulussa näyttäytyivät hyvinä vaikutusmahdollisuuksien kannalta. Verrattaessa kolmas- ja kuudesluokkalaisia huomattiin, että kolmasluokkalaiset oppilaat kokivat heidän mielipiteensä otettavan enemmän huomioon kuin kuudesluokkalaiset. Oppilaskunnan hallituksen toiminnassa mukana olevilla oppilailla ja toiminnan ulkopuolisten välillä ei ollut eroa heidän mielipiteensä huomioinnissa. Oppilaiden osallisuutta tulisi kehittää kouluissa hyödyntäen edelleen oppilaskunnan hallituksen kaltaisia edustuksellisia järjestelmiä, sillä oppilaat kokevat ne merkityksellisiksi. Rinnalle tarvittaisiin kuitenkin entistä enemmän yksilötason osallisuuden keinoja.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (75 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherosallisuus
dc.subject.othervaikuttaminen
dc.subject.otherosallistuminen
dc.subject.otherperuskoulu
dc.subject.otheralakoulu
dc.subject.otherkyselytutkimus
dc.titleOppilaiden näkemykset keskiössä : kyselytutkimus oppilaiden osallisuudesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201705242495
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.subject.methodKyselytutkimus
dc.date.updated2017-05-24T13:05:41Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysolapset
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysovaikuttaminen
dc.subject.ysoosallistuminen
dc.subject.ysoperuskoulu
dc.subject.ysoalakoulu
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot