dc.contributor.advisor | Kostiainen, Emma | |
dc.contributor.advisor | Häkkinen, Päivi | |
dc.contributor.advisor | Pöysä-Tarhonen, Johanna | |
dc.contributor.author | Alfthan, Tuomas | |
dc.date.accessioned | 2017-05-24T13:05:41Z | |
dc.date.available | 2017-05-24T13:05:41Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1702241 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54112 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa selvitettiin erään keskisuomalaisen koulun oppilaiden näkemyksiä osallisuudesta. Tässä tutkimuksessa keskiössä olivat oppilaiden näkemykset heidän mielipiteensä huomioinnista päätöksenteossa ja mahdollisista eroista eri ryhmien kesken. Lisäksi selvitettiin oppilaiden näkemyksiä oppilaskunnan hallituksesta, asioista, joihin he haluaisivat vaikuttaa jatkossa ja mielipiteen ilmaisuun kannustamisesta koulussa. Tiedon saaminen käytännön tason osallisuudesta on ajankohtaista, sillä osallisuutta on pyritty edistämään kouluissa mm. uusissa perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteissa.
Kyselytutkimukseen osallistui noin kolmasosa koulun oppilaista (N = 117). Sähköisen kyselylomakkeen vastauksia analysoitiin tarkastelemalla vastausjakaumia, vertailemalla eri ryhmien vastauksia ja tarkastelemalla vastausten keskilukuja, muodostamalla summamuuttujia sekä tarkastelemalla korrelaatioita. Avoimet kysymykset käsiteltiin teemoittelemalla.
Tulokset osoittavat, että oppilaat kokivat heidän mielipiteensä otettavan vain vähän huomioon opetuksesta ja oppimisesta päätettäessä. Sen sijaan vapaamuotoisemmat toiminnot koulussa näyttäytyivät hyvinä vaikutusmahdollisuuksien kannalta. Verrattaessa kolmas- ja kuudesluokkalaisia huomattiin, että kolmasluokkalaiset oppilaat kokivat heidän mielipiteensä otettavan enemmän huomioon kuin kuudesluokkalaiset. Oppilaskunnan hallituksen toiminnassa mukana olevilla oppilailla ja toiminnan ulkopuolisten välillä ei ollut eroa heidän mielipiteensä huomioinnissa.
Oppilaiden osallisuutta tulisi kehittää kouluissa hyödyntäen edelleen oppilaskunnan hallituksen kaltaisia edustuksellisia järjestelmiä, sillä oppilaat kokevat ne merkityksellisiksi. Rinnalle tarvittaisiin kuitenkin entistä enemmän yksilötason osallisuuden keinoja. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (75 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | osallisuus | |
dc.subject.other | vaikuttaminen | |
dc.subject.other | osallistuminen | |
dc.subject.other | peruskoulu | |
dc.subject.other | alakoulu | |
dc.subject.other | kyselytutkimus | |
dc.title | Oppilaiden näkemykset keskiössä : kyselytutkimus oppilaiden osallisuudesta | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201705242495 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.subject.method | Kyselytutkimus | |
dc.date.updated | 2017-05-24T13:05:41Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | lapset | |
dc.subject.yso | osallisuus | |
dc.subject.yso | vaikuttaminen | |
dc.subject.yso | osallistuminen | |
dc.subject.yso | peruskoulu | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |