dc.contributor.advisor | Soini Anne | |
dc.contributor.author | Vierula, Janika | |
dc.date.accessioned | 2017-05-09T16:39:54Z | |
dc.date.available | 2017-05-09T16:39:54Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53850 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksia tehdessä usein huomioidaan lasten kanssa toimivien aikuisten näkökulma ja lasten ääni jää usein piiloon. Tässä tutkimuksessa oli tarkoitus saada
lasten ääni kuuluviin ja tuoda esiin lasten kokemus ohjatusta liikuntatuokiosta.
Tutkimuksessa toteutin ohjatun liikuntatuokion Jyväskylän alueella sijaitsevassa
päiväkodissa. Tutkimusaineisto kerättiin havainnoimalla ja haastattelemalla
lapsia. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että lapset kokivat ohjatun liikuntatuokion
pääasiassa positiivisena. Tuloksista esiin tuli erityisesti parkour ja banaanihippa.
Lisäksi hikoaminen liitettiin liikuntaan helpommin kuin hengästyminen.
Johtopäätöksiksi tutkimuksista nousi, että lapset kokivat kivaksi ohjatulla
liikuntatuokiolla uuden oppimisen ja ennestään kielletyn asian. Lisäksi sääntöleikeissä aikuisen roolilla oli merkitystä lapsen kokemukseen. Jatkotutkimushaasteeksi
nousi muun muassa mitkä tekijät ovat yhteydessä lapsen innostukseen
oppia uutta. Lisäksi olisi tärkeää selvittää miten vähän liikkuvat lapset saataisiin
innostumaan liikunnasta ja millä keinoilla lasten liikuntamäärä saataisiin
vastaamaan liikuntasuosituksia. | |
dc.format.extent | 63 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | varhaiskasvatus | |
dc.subject.other | liikuntakasvatus | |
dc.subject.other | ohjattu liikuntatuokio | |
dc.subject.other | lapsen kokemus | |
dc.title | "Paitsi tietenki se kiipeäminen oli musta kivaa ja se liukuminen ja meneminen siitä" : lasten kokemuksia ohjatusta liikuntatuokiosta päiväkodissa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201705092260 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.date.updated | 2017-05-09T16:39:55Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |