University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Harvinaiset maametallit kiertotalouden kontekstilähtöisessä oppimisessa

Thumbnail
View/Open
5.0Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Keppo, Mika
Date
2017
Discipline
Kemian opettajankoulutusTeacher education programme in Chemistry

 
Pro gradu -tutkielma toteutettiin kehittämistutkimuksena, jonka tarkoituksena oli luoda lukion kemian neljännelle kurssille uutta oppimateriaalia harvinaisten maametallien ominaisuuksista, niiden käytöstä ja kierrätyksestä sekä sähkö- ja elektroniikkaromun (SER) kierrättämisestä. Tutkielma toteutettiin kahdesta syystä. Lukion opetussuunnitelman perusteet muuttuivat lukuvuodelle 2016-2017, jossa korostetaan arvioinnin monipuolisuutta ja painotetaan kestävän kehityksen opetusta. Lisäksi harvinaiset maametallit ja elektroniikkalaitteet ovat tällä hetkellä tärkeässä roolissa teknologiassa, joten tutkielman avulla esiteltiin teknologiassa käytettäviä menetelmiä ja raaka-aineita mukaan lukio-opetukseen. Tutkielman kirjallisessa osassa tarkasteltiin kestävän kehityksen yhteiskunnallisia linjauksia ja vertailtiin, miten nämä yhtenevät lukion uusien opetussuunnitelman perusteiden asettamiin tavoitteisiin. Kokeellisessa osassa kehitettiin oppimateriaali, jonka sisältö liittyy harvinaisten maametallien ominaisuuksiin, kierrättämiseen ja käyttöön teknologiassa. Tutkimuksen avulla selvitettiin, osaavatko opiskelijat hyödyntää tiedonhaun taitojaan kontekstilähtöisessä oppimisessa. Tutkittiin myös, tunnistavatko opiskelijat harvinaisia maametalleja, osaavatko he kertoa niiden ominaisuuksista ja käytöstä elektroniikkalaitteissa sekä kierrättämisestä. Lisäksi selvitettiin, miten kontekstilähtöinen oppiminen tukee opiskelijoita harvinaisten maametallien oppimisessa ja miten tutkimuksessa kehitetty oppimateriaali auttoi opiskelijoita harvinaisten maametallien oppimisessa. Tutkimustulosten mukaan opiskelijat tunnistavat harvinaisten maametallien kemialliset merkit ja osaavat sijoittaa ne jaksolliseen järjestelmään. Opiskelijat osasivat hakea tietoa harvinaisten maametallien käyttökohteista, mutta eivät osanneet kertoa niiden ominaisuuksista jaksollisen järjestelmän avulla. Tutkimuksen perusteella tiedonhakutehtävät auttoivat opiskelijoita harvinaisten maametallien tunnistamisessa, käyttökohteiden ja kierrätyksen selvittämisessä. Lisäksi kontekstilähtöinen oppiminen edisti harvinaisten maametallien käyttökohteiden ja kierrätyksen oppimista. Tutkimuksen tuloksena saatiin oppimateriaalipaketti, joka sisältää oppilaan tehtävämonisteen, opettajan materiaalin ja itsearviointilomakkeen. Oppimateriaali toteutettiin kontekstilähtöisesti ja sen tehtävät liittyvät harvinaisten maametallien tunnistamiseen, ominaisuuksiin, käyttötarkoituksiin ja kierrätykseen. Opettaja voi ottaa oppimateriaalista pieniä aihekokonaisuuksia ja käyttää niitä haluamallaan tavalla omassa opetuksessaan. ...
Keywords
Harvinaiset maametallit kestävä kehitys kontekstilähtöinen oppiminen lukion kemia LOPS kehittämistutkimus Kehittämistutkimus harvinaiset maametallit lukio kemia
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201704272109

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23396]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Ongelmaperustaisen opetusmenetelmän edut ja haasteet lukion kemian opetuksessa 

    Enäkoski, Juho (2021)
    Tässä tutkielmassa verrattiin ongelmaperustaista opetusmenetelmää opettajajohtoiseen opetusmenetelmään ja tunnistettiin kummankin käytön etuja sekä haasteita lukio-opetuksessa. Opetusmenetelmiä tutkittiin kemian oppiaineen ...
  • Harvinaisten maametallien talteenotto neodyymimagneeteista 

    Niskanen, Joni (2020)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa käsitellään neodyymimagneetteja, niiden kierrättämistä ja niiden sisältämien, kriittisiksi raaka-aineiksi luokiteltujen, harvinaisten maametallien talteenottoa osana kiertotalouden kokonaisuutta. ...
  • Asymmetric Ring Opening in Tetrazine‐based Ligand Affording a Tetranuclear Opto‐Magnetic Ytterbium Complex 

    Richardson, Paul; Marin, Riccardo; Zhang, Yixin; Gabidullin, Bulat; Ovens, Jeffrey; Moilanen, Jani O.; Murugesu, Muralee (Wiley-VCH Verlag, 2021)
    We report the formation of a tetranuclear lanthanide cluster, [Yb 4 (bpzch) 2 (fod) 10 ] ( 1 ), which occurs from a serendipitous ring opening of the functionalized tetrazine bridging ligand, bpztz (3,6‐dipyrazin‐2‐yl‐1, ...
  • Palladiumin talteenotto yhdyskuntajätevesilietteestä 

    Dahl, Otto (2019)
    Tutkielman kirjallisessa osassa käsitellään aluksi jätevesilietteen muodostumista sekä käsittelyä ja sen polttoa. Tutkielmassa käsitellään myös jalometallien sekä harvinaisten maametallien ominaisuuksia, tuotantoa ja ...
  • Harvinaisten maametallien talteenotto metallisieppareilla 

    Kotiranta, Juha (2021)
    Tutkielman kirjallinen osa käsittelee harvinaisia maametalleja sekä niiden kemiaa, käyttöä, kierrätystä ja talteenottomenetelmiä. Pääpaino on harvinaisten maametallien talteenotossa käyttäen adsorbentteja eli adsorptioon ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre