Samstämmighet i bedömning av muntlig färdighet i andraspråk
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia suullisen puhetaidon arvioinnin yhteneväisyyttä ruotsin kielen puhekokeessa. Tutkimuksessa informantit arvioivat 10 puheensuoritusta, jotka oli toteu-tettu Yleisen kielitutkinnon (YKI) puitteissa. Puhetaidon arvioinnin yhteneväisyyden tutkiminen toteutettiin vertaamalla YKI-arvioijien ja informanttien arviointien yhtäläisyyttä. Lisäksi aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla määritin, miten informantit soveltavat puhetaidon kriteerejä, joita eivät entuudestaan tunne. Kirjallisista arviointiperusteluista muodostettiin teemakategoriat arvioinneille, minkä lisäksi numeerisista arvioinneista muodostettiin numeeri-set vertailutaulukot.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että 61 % informanttien arvioista erosi YKI-arvioinneista. Kriteerejä kuitenkin hyödynnettiin arviointien tukena. Variaatio näkyy etenkin kirjallisesti kriteerien käytössä, mutta myös numeerisissa arvioinneissa. Arvioinneista kävi ilmi, että arvioinnissa oli käytetty myös annettujen kriteerien ulkopuolisia kriteerejä, mikä ei tue yhteneväistä arviointia. Lisäksi arvioinneissa ilmeni vertailua toisiin puhesuorituksiin, minkä ei katsota olevan kriteeriperustaisen arvioinnin kannalta korrektia.
Tutkimus osoittaakin, että useamman arvioijan arvio samasta puhesuorituksesta turvaa arvion yhdenmukaisuuden arvioinnista toiseen. Tämä on tärkeää etenkin, kun arviointi vaikuttaa esi-merkiksi tulevaisuuden ura- tai koulutuspolkuun. Lisäksi tutkimusta voidaan hyödyntää esi-merkiksi, kun Suomen ylioppilastutkintoon kaavaillaan ruotsin kielen suullista koetta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Rimaa hipoen selviää tilanteesta – Yleisten kielitutkintojen suomen kielen arvioijien käsityksiä arvioinnista ja suullisesta kielitaidosta [Klarar med nöd och näppe av en taluppgift – bedömarnas uppfattningar om språkbedömning och muntliga färdigheter i provet i finska i Allmänna Språkexamina]. Jyväskylän yliopisto [Jyväskylä universitet]
Ahola, Sari (Universitetsforlaget, 2023) -
Artighetsstrategier i muntlig språkfärdighet i de allmänna språkexamina
Häyry, Satu (1997) -
Allmänna språkexamina – språkfärdighetstest för vuxna i Finland
Ohranen, Sari; Neittaanmäki, Reeta; Ahola, Sari (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2016)Allmänna språkexamina (ASE) är nationella språkfärdighetstest för vuxna i Finland. I ASE testas den kommunikativa och funktionella språkfärdigheten i praktiska vardagssituationer. Vem som helst kan delta, oberoende av hur ... -
”Jag studerar gärna svenska men är inte nöjd med det jag kan” : motivation, attityder och färdigheter i svenska hos finska universitetsstudenter
Jauhojärvi-Koskelo, Camilla; Palviainen, Åsa (Hämeen ammattikorkeakoulu, 2011)I den studie som presenteras här undersöks vilka färdigheter finskspråkiga universitetsstudenter har i svenska och vilken syn de har på språket. Precis som alla finskspråkiga studenter på yrkeshögskolan (se Juurakko-Paavola ... -
Ruotsin kielen keskitason tutkinto vuosina 2014–2023 : tutkintoon osallistujien taustat ja kielitaito sekä osallistujajoukon muutokset
Ohranen, Sari; Hirvelä, Tuija (Opetushallitus, 2024)Tässä artikkelissa tarkastelemme ruotsin keskitason tutkinnon osallistujia aikajaksolla 2014–2023. Ajanjaksolla on tapahtunut merkittäviä muutoksia osallistujajoukossa: suomalaisten osallistujien osuus on laskenut huomattavasti ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.