dc.contributor.author | Holma, Jaakko | |
dc.contributor.author | Koski, Minerva | |
dc.contributor.author | Mäkipelkola, Riikka | |
dc.date.accessioned | 2017-04-24T10:12:45Z | |
dc.date.available | 2017-04-24T10:12:45Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.isbn | 978-951-39-7005-5 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1695164 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53657 | |
dc.description.abstract | Arkkitehti Arto Sipisen suunnittelemat neljä
Jyväskylän yliopiston Seminaarinmäen
rakennusta ovat edustava esimerkki 1970-
luvun yliopistorakentamisesta. Niistä pystyy
tulkitsemaan oman aikakautensa rakentamisen ihanteet ja vaikutteet. Tällaisia ovat olleet
muun muassa pyrkimys tehokkaaseen ja
taloudelliseen rakentamiseen. Sipisen suunnittelemat rakennukset edustavat myös Jyväskylän yliopiston oppihistorialle tärkeätä kasvuvaihetta. Laajemmassa kulttuurihistoriallisessa
merkityksessä rakennukset voidaan kytkeä
1960-luvulla alkaneeseen korkeakoulujen
muutosvaiheeseen, jonka tavoitteena oli
synnyttää koko Suomen kattava yliopistojärjestelmä. Tämä tarkoitti myös erittäin vilkasta
rakentamisvaihetta yliopistorakentamiselle
Suomessa.
Sipisen Seminaarinmäen rakennuksissa on
myös piirteitä, joita ei yleensä nosteta esille
1970-luvun arkkitehtuurin yhteydessä.
Tärkeimpänä näistä on ollut pyrkimys sopeuttaa rakennukset Seminaarinmäen aikaisempiin
rakennuskerroksiin: 1880-luvun seminaarirakennuksiin ja 1950- luvulta lähtien Alvar Aallon
suunnittelemiin rakennuksiin. Tämä näkyy
rakennusten mittakaavassa ja sijoittelussa
suhteessa vanhoihin rakennuksiin sekä
julkisivujen materiaaleissa. Rakennusten
sovittaminen vanhoihin Seminaarinmäen
rakennuksiin onkin tehty sovittamalla konstruktivistisen arkkitehtuurin periaatteet
rakennusten ympärillä olevaan ympäristöön.
Konstruktivistisen arkkitehtuurin periaatteiden
mukaisesta rakenteet määrittelevät julkisivujen struktuurin. Erityisesti kiinnitettiin huomiota rakenteiden mittasuhteisiin. Julkisivujen
jäsentelyssä rakennuksille tärkeinä yksityiskohtina voidaan pitää:
• Käsin muurattua tiiliverhousta
• Harmaata sokkelia, joka on osittain
betonielementeistä ja osittain sileävaluna
toteutettu
• Rakenteiden yksityiskohtien mittasuhteita
toisiinsa nähden esim. siniset pellitykset
• Ikkunoiden sijoittelua julkisivuun sekä
niiden mallia ja väritystä
• Paloportaita ja niihin liittyviä rakenteita
Sisätilojen osalta rakennuksille leimallisia
yksityiskohtia ovat värimaailma ja säilynyt
alkuperäiskalustus, joka on sovitettu talojen
arkkitehtuuriin. Nämä huonekalut olisi myös
hyvä tulevaisuudessa inventoida. Rakennuksissa on käytetty rakennusjärjestelmää joka
perustuu 7,2 metrin moduulimittaan. Sisätilojen jäsennyksessä on käytetty tämän rakennusjärjestelmän mukaisia tyyppihuoneita.
Useimmiten tärkeimmät tilat on sijoitettu
kerroksen nurkkiin. Myös konstruktivistiselle
arkkitehtuurille tyypillisesti erilaisten tilojen
käyttötarkoitusta on viestitty avoimin ja
suljetuin seinäpinnoin.
Tässä rakennushistoriaselvityksessä mukana
olleet Kirjasto, Hallinto, Athenaeum ja Musica
ovat sisätiloiltaan säilyneet vaihtelevasti.
Julkisivujen osalta rakennuksissa on tehty vain
pieniä muutoksia ja niitä voidaankin pitää
hyvin säilyneinä. Athenaeum-rakennuksessa ei
ole tehty isompaa peruskorjausta rakennuksen
valmistumisen jälkeen vuonna 1976. Tästä
syystä se on sisätiloiltaan lähellä alkuperäistä
asuaan. Suurimmat muutokset koskevat toisen
kerroksen värimaailmaa ja kolmannen kerroksen entistä kirjastotilaa. Musica rakennuksessa
on tehty enemmän korjaustoimenpiteitä,
joista erityisesti kellarikerroksen muutoksia
voidaan pitää merkittävinä. Kokonaisuutena
Musica on kuitenkin säilyttänyt hyvin arkkitehtonisen ilmeensä. Kirjaston sisätiloissa on tehty paikoitellen
merkittäviä sisäisten toimintojen järjestelyjä
mutta yleisilmeeltään rakennusta voidaan
pitää hyvin säilyneenä. Muutokset on tehty
talon arkkitehtuuri huomioiden. Hallinnossa
tilajärjestelyjä on tehty enemmän. Tiloja on
siinä muutettu kaikissa kerroksissa. Parhaiten
ilmeensä on säilyttänyt rakennuksen kolmas
kerros. Ensimmäisessä ja toisessa kerroksessa
on ollut useita muutosvaiheita. Neljännen
kerroksen muutoksen koskevat lähinnä tilassa
olleen ison neuvotteluhuoneen kohtaa.
Kaikista kerroksista on poistettu kokolattiama
tot, jolloin värimaailmaa on muuttunut
vaaleampaan suuntaan.
Tiivistettynä Kirjaston, Hallinto, Athenaeumin
ja Musican sisätilojen arkkitehtuurille tärkeinä
ominaispiirteinä voidaan pitää:
• Sisätilojen jäsennyksessä on käytetty
rakennusjärjestelmän mukaisia tyyppihuoneita. Tilojen käyttötarkoitusta on
viestitetty avoimin ja suljetuin seinäpin
noin.
• Käytettyjä sisustusvärejä: Kirjasto ja
Hallintorakennuksessa pääväreinä ovat
keltainen, valkoinen ja musta. Atheneumissa ja Musicassa sininen, punainen, musta ja valkoinen väri.
• Ajalle tyypillisiä pintamateriaaleja
• Alkuperäisen sisustussuunnitelman
mukaista kalustusta, jota on säilynyt runsaasti kaikissa rakennuksissa.
Jokainen eri aikakausina yliopistoalueelle tehty
rakennus edustaa oman aikansa ihanteita ja
päämääriä. Arkkitehti Arto Sipisen suunnittelemat neljä rakennusta ovatkin hyvä esimerkki
oman aikakautensa rakentamisesta ja niiden
takana olleista periaatteista. Tärkeänä osana
oli rationaalisen rakennusjärjestelmän käyttö
sekä pyrkimys rakennusten anonyymisyyteen
ja helppoon muunneltavuuteen. Rakennukset
on huomioitu osana valtakunnallisesti merkittävää Jyväskylän Seminaarinmäen yliopistoaluetta. Ne ovatkin osa rakennuskokonaisuutta, joka edustaa yli sadan vuoden jakson
oppihistoriallista kehitystä Suomessa. Samalla
ne ovat myös edustava esimerkki konstruktivistisesta arkkitehtuurista 1970-luvulta. | |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (97 sivua) | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Jyväskylän yliopisto, museo | |
dc.relation.ispartofseries | Jyväskylän yliopiston tiedemuseon julkaisuja | |
dc.subject.other | Jyväskylän yliopiston kirjasto | |
dc.subject.other | Jyväskylän yliopisto | |
dc.title | Kirjasto, Hallintorakennus, Athenaeum, Musica : rakennushistoriaselvitys, Jyväskylän yliopisto, Seminaarinmäki | |
dc.title.alternative | Rakennushistoriaselvitys Kirjasto, Hallintorakennus, Athenaeum, Musica | |
dc.type | book | |
dc.identifier.urn | URN:ISBN:978-951-39-7005-5 | |
dc.relation.issn | 2342-8813 | |
dc.relation.numberinseries | 32 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | kulttuurihistorialliset rakennukset | |
dc.subject.yso | rakennussuojelu | |
dc.subject.yso | rakennushistoria | |
dc.subject.yso | rakennukset | |
dc.subject.yso | kirjastorakennukset | |
dc.subject.yso | yliopistokirjastot | |
dc.subject.yso | toimistorakennukset | |
dc.subject.yso | yliopistot | |
dc.subject.yso | historia | |
dc.subject.yso | Jyväskylä | |