Spotify ja muusikon tulonmuodostus : retorinen analyysi Anssi Kelan blogikirjoituksista musiikin digitaalisesta kuluttamisesta ja sen vaikutuksista muusikon tulonmuodostukselle
Tässä tutkielmassa tarkastellaan retorisen analyysin keinoin popmuusikko Anssi Kelan
puheenvuoroja musiikin digitaalisesta kuluttamisesta, Spotifysta ja taiteilijan
tulonmuodostuksesta. Taiteilijoiden asemaa suomalaisilla työmarkkinoilla tarkastellaan
erinäisten tutkimusten ja virallisdokumenttien kautta.
Anssi Kela kirjoittaa blogissaan muiden muassa musiikin digitaalisen jakelun ja
musiikkipiratismin vaikutuksista elinkeinolleen. Muusikkona hän kokee musiikin
digitaalisen jakelun suurimmaksi ongelmaksi kuluttajien mieltymyksen kuluttaa musiikkia
ilmaiseksi. Kelan suhtautuminen Spotify -suoratoistopalveluun on ristiriitainen. Kelan
mielestä Spotifyn muusikoille maksamat korvaukset ovat turhan pieniä. Kuluttajana Kela
tunnustaa palvelun arvon musiikin kuuntelemisen ja löytämisen välineenä. Kela on
varovaisen optimistinen palvelun tulevaisuuden suhteen ja toivoo, että musiikkipalvelut
kehitetään niin hyviksi, että kuluttajat haluavat maksaa niiden käytöstä. Argumentoinnin
keinoina Kela luo esimerkiksi analogian hyödykkeiden valmistamisen ja musiikin
tekemisen välille sekä vetoaa rooleihinsa sekä muusikkona että kuluttajana. Kela käyttää
myös konkreettisia esimerkkejä, yleistyksiä sekä otaksumia tapahtumien mahdollisista
seurauksista argumentointinsa tukena.
Muusikoiden tulot tulevat monista lähteistä; esimerkiksi tekijänoikeus- ja
esiintymispalkkiosta. Yksi muusikoiden tulonmuodostuksen osa voivat olla Spotifyn kautta
soitetuista kappaleista maksetut korvaukset. Spotifysta on saatavana maksullinen ja
mainosrahoitteinen palvelu. Anssi Kelan tapauksessa Spotify maksaa hänelle kymmenen
kertaa suurempaa korvausta maksullisen kuin ilmaispalvelun kautta kuunnelluista
kappaleista. Spotifyn käyttäjistä yksi neljäsosa käyttää sen maksullista versiota. Spotify
ottaa saamistaan tuloista 30 prosenttia itse ja jakaa loput 70 prosenttia muille
oikeudenomistajille kaikkien palvelussa soitettujen kappaleiden saamien soittomäärien
perusteella. Erään tutkimuksen mukaan musiikin latauskaupassa yksi prosentti koko
tarjolla olevasta musiikista kerää noin 65 prosenttia tuloista ja suoratoistopalveluissa yhden prosentin osuus tuloista saattaa nousta jopa 80 prosenttiin. Suomen kaltaisella pienellä markkina- ja kielialueella Spotifyn liiketoimintamalli on muusikoiden kannalta
ongelmallinen.
...
Muu nimeke
Retorinen analyysi Anssi Kelan blogikirjoituksista musiikin digitaalisesta kuluttamisesta ja sen vaikutuksista muusikon tulonmuodostukselleAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Muusikon tietämisen tavat : moniälykkyys, hiljainen tieto ja musiikin esittämisen taito korkeakoulun instrumenttituntien näkökulmasta
Pöyhönen, Markku (Jyväskylän yliopisto, 2011) -
Neuroverkot edistämässä muusikon ja digitaalisen soittimen välistä sensomotorista yhteensopivuutta
Kaartinen, Lauri (2019)Tutkimuksen tarkoituksena on ollut tutkia sitä, miten keinotekoiset neuroverkot voivat edistää muusikon ja soittimen välistä sensomotorista yhteensopivuutta ratkaisemalla soittimien käyttämiseen liittyviä ongelmia. ... -
"Ope, miten musta vois tulla laulaja?" : musiikinopettajien valmiudet ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta
Nyyssönen, Tiina (2020)Selvitin tässä tutkimuksessa, miten musiikinopettajat voivat ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta. Tutkimusaiheeni valikoitui omien henkilökohtaisten kokemusteni pohjalta, sillä jäin lukio- ja peruskouluaikoina ... -
Persoonallisuuden, itsetunnon ja perfektionismin vaikutus muusikon esiintymisjännitykseen
Vuoskoski, Jonna (2007)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.