Mobiililaitteiden arvonluontiin ja ostopäätökseen vaikuttavat tekijät valmistajan näkökulmasta
Tekijät
Päivämäärä
2017Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Tämän kandidaatintutkielman keskeisenä sisältönä ovat mobiililaitteet sekä niiden arvonluontiin ja ostopäätökseen vaikuttavat tekijät. Tutkielmassa siis selvitetään yleisimpiä ominaisuuksia ja muita tekijöitä, joiden avulla mobiililaitteilla saadaan luotua arvoa ja jotka vaikuttavat niiden ostopäätökseen. Aihe on merkittävä etenkin ajankohtaisuutensa takia – informaatioteknologia sekä samalla myös mobiiliala ja mobiililaitteet kehittyvät nimittäin jatkuvasti. Mobiilialasta on tullut tämän kehityksen kautta erittäin kilpailtu ala, ja mobiililaitteiden valmistajia sekä etenkin itse mobiililaitteita on markkinoilla valtavasti. Mobiililaiteilla on siis oltava tiettyjä vahvuuksia, joilla ne erottuvat monien kilpailevien laitteiden joukosta positiivisessa mielessä. Näistä seikoista johtuen on oleellista tutkia yleisimpiä ominaisuuksia ja muita tekijöitä, jotka yhdistyvät menestyneissä mobiililaitteissa, joiden avulla valmistajat saavat luotua arvoa näillä laitteilla ja jotka ovat ostopäätöksen taustalla. Tässä tutkimuksessa mobiililaitteista tarkastellaan pääasiassa älypuhelimia ja muita matkapuhelimia. Aihe rajataan koskemaan valmistajan näkökulmasta pelkästään yksittäisiä kuluttajia eli B2C (Business-to-Consumer). Esimerkiksi yritysten väliset liiketoimet eli B2B-näkökulma (Business-to-Business) rajataan aiheen ulkopuolelle. Tutkimuskysymys on seuraava: mitkä ovat mobiililaitteen arvonluontiin ja ostopäätökseen merkittävimmin vaikuttavat tekijät valmistajan näkökulmasta? Tarkastelu toteutetaan tekemällä aihepiiriin pohjautuva kirjallisuuskatsaus, jossa havainnot kootaan aiemmin suoritettujen tutkimuksien tuloksista. Löydetyt tulokset voivat puolestaan toimia perustana uusille tutkimustuloksille. Omaa empiiristä tutkimusta ei näin ollen sisälly tutkimukseen. Tutkimuksessa erottuikin tiettyjä ominaisuuksia ja muita tekijöitä mobiililaitteen arvonluonnin ja ostopäätöksen taustalla. Tulokset voivat tarjota arvokasta tietoa etenkin mobiililaitevalmistajille esimerkiksi kilpailuedun tavoitteluun.
...
This Bachelor’s Thesis concerns about mobile devices and the factors influencing their value creation and purchase decision. The purpose of this thesis is to clarify the most general features and other factors influencing value creation and the purchase decision of mobile devices. The topic is significant especially because it is so current – information technology and simultaneously also mobile industry and mobile devices are developing continually. Mobile industry has become largely competed industry by this development, and there are lots of mobile device manufacturers and especially mobile devices in the market. Therefore, mobile devices need to have specific strengths so that they can stand out from many competing devices in a positive way. These are the reasons why it is relevant to research the most general features and other factors that are combined in succeeded mobile devices, with which manufacturers can create value with these devices and which are reasons for purchase decision. In this research a mobile device is defined as a smart phone or other mobile phone. The topic is approached from the manufacturer’s point of view considering only individual consumers so the approach is as Business-to-Consumer. Therefore, Business-to-Business approach is outside of the topic. The research question is: which are the main factors influencing the value creation and the purchase decision of mobile devices from the manufacturer’s point of view? The research is executed as a literature review from literature concerning this area in which the findings are combined from the results of previous researches. Detected results can be the base for new research results. Thus, the study does not have own empirical research. Certain characteristics and other factors stood out as reasons influencing value creation and purchase decision of mobile devices. The results can offer valuable information especially for mobile device manufacturers for example for seeking competitive advantage.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Mobiililaitteiden hyödyntäminen vieraiden kielten opetuksessa
Silla, Arto (2012)Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan mobiililaitteiden hyödyntämismahdollisuuksia vieraiden kielten opetuksessa. Tutkielmassa selvitetään ensin mitä on mobiilioppiminen, ja mikä on sen suhde vieraiden kielten opetuksen ... -
Käytettävyyden vaikutus mobiililaitteen ostopäätökseen kuluttajan näkökulmasta
Flink, Lauri (2018)Tämän pro gradu -tutkielman keskeisenä sisältönä ovat mobiililaitteet, niiden ostopäätös ja käytettävyyden vaikutus ostopäätökseen kuluttajan näkökulmasta. Tutkielmassa selvitetään yleisimpiä ominaisuuksia ja muita tekijöitä, ... -
Nuorten rahat ja yhteiskunnallinen muutos : teini-ikäisten käyttörahat ja niihin vaikuttavat tekijät 1983-2013
Wilska, Terhi-Anna; Lintonen, Tomi (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 2017)Nuorten käyttörahojen määrä seurasi taloudellisia suhdanteita aina 1990-luvun lamavuosiin asti. Tämän jälkeen nuorten pysyvästi laskenut työllisyysaste on vähentä- nyt erityisesti 16–18-vuotiaiden käyttörahan määrää. ... -
Suomalaiset vaatemuodin kuluttajina : vaatteiden ostopäätöksiin vaikuttavat tekijät ja asenteet
Reuna, Nelli (2020)Tämä tutkimus tarkastelee suomalaisten vaatteisiin liittyviä kulutusasenteita. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaiset tekijät vaikuttavat suomalaisten vaatteiden ostopäätöksiin, millaisia kulutusasenteita ... -
Miten sosiaalisen median algoritmit vaikuttavat kuluttajien ostokäyttäytymiseen vaikuttajamarkkinoinnin näkökulmasta
Meri, Juho (2023)Tässä kirjallisuuskatsauksessa perehdytään sosiaaliseen mediaan ja sen vaikutukseen kuluttajien ostokäyttäytymisessä. Näkökulmana ovat algoritmit ja vaikuttajamarkkinointi. Katsauksessa selvitetään, miten suuri vaikutus ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.