Henkilöstön kokemukset työtyytyväisyyttä tuottavasta johtajan vuorovaikutuskäyttäytymisestä
Tämän tutkielman tavoitteena oli ymmärtää henkilöstön kokemuksia työtyytyväisyyttä tuottavasta johtajan vuorovaikutuskäyttäytymisestä sekä sitä, miltä osin vuorovaikutuskäyttäytyminen on yhtenevä autenttisen
johtajuuden piirteiden kanssa.
Tutkimus toteutettiin laadullisesti hyödyntämällä merkityksellisten kokemusten haastattelumenetelmää eli critical
incident -menetelmää. Tutkimuksessa haastateltiin yhdeksää työntekijää, jotka olivat kolmen eri johtajan alaisia. Työntekijät kuvasivat johtajan kanssa käydyn merkityksellisen vuorovaikutustilanteen, jonka seurauksena työntekijä
oli kokenut oman työtyytyväisyyteensä lisääntyneen. Johtajan kuvattu vuorovaikutuskäyttäytyminen oli tutkimuksen
keskiössä. Itse johtajia ei tutkimuksessa haastateltu lainkaan. Aineiston analyysi toteutettiin laadullisena sisällönanalyysinä, teemoittelua apuna käyttäen.
Tulosten perusteella henkilöstö kokee johtajan vuorovaikutuskäyttäytymisellä olevan selkeä yhteys henkilöstön työtyytyväisyyteen. Johtajan vuorovaikutuskäyttäytymisen ilmiöistä erityisesti kuunteleminen, arvot, palaute, luottamus ja avoimuus nousivat tuloksissa esiin työtyytyväisyyttä lisäävinä tekijöinä. Kokemukset johtajan vuorovaikutuskäyttäytymisestä ja sen yhteydestä työtyytyväisyyteen olivat melko yksimielisiä, ja johtajan toiminnan nähtiin olevan merkittävä tekijä työtyytyväisyyden rakentumisessa. Tuloksissa esiin nousseet ilmiöt olivat yhteneviä neljään autenttisen johtajuuden ulottuvuuden eli itsensä tiedostamisen, ihmissuhteiden läpinäkyvyyden, tasapuolisen tiedonkäsittelyn sekä sisäistetyn moraalin kanssa. Tulosten perusteella näyttää siltä, että työtyytyväisyyden kokemuksen saavuttaminen vaatii nimenomaan eettisesti ja arvopohjaisesti toteutettua johtajuutta eli autenttista johtajuutta. Tulokset antavat aihetta myös pohdinnalle siitä, onko autenttinen johtajuus itseasiassa eettisesti hyvää ja taitavaa vuorovaikutuskäyttäytymistä.
Tutkielman tuloksia on mahdollista hyödyntää esimerkiksi johtajien kouluttamisessa sekä työyhteisöjen kehittämisessä. Tutkimus antaa kuvaa siitä, mitkä tekijät johtajan vuorovaikutuskäyttäytymisessä lisäävät
työtyytyväisyyden kokemusta, ja mitkä tekijät edesauttavat autenttisen johtajuuden saavuttamista.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Johtajan rooli työhyvinvoinnin edistämisessä : miten varhaiskasvatuksen yksikön johtaja voi toiminnallaan edistää työyhteisön työhyvinvointia?
Kovalainen, Karoliina; Riihelä, Sofia (2022)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mikä on varhaiskasvatuksen yksikön johtajan rooli työyhteisön työhyvinvoinnin rakentumisessa, ja millaisia työhyvinvointia edistäviä johtajan toimintatapoja varhaiskasvatuksessa ... -
Päiväkodin johtajien toimintatavat ja osaaminen henkilöstön työhyvinvoinnin tukemisessa
Sompi, Johanna (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää päiväkodin johtajien käyttämiä toimintatapoja henkilöstön työhyvinvoinnin tukemisessa. Lisäksi selvitettiin päiväkodin johtajien kokemusta osaamisestaan henkilöstön työhyvinvoinnin ... -
Johtajan vuorovaikutusosaaminen hybridityössä : blogikirjoitusten sarja
Tenho, Anna (2022)Tämän työnäytetyyppisen opinnäytetyön tavoitteena on luoda katsaus johtajan vuorovaikutusosaamiseen hybridityössä ja hybridityöhön johtajan vuorovaikutusympäristönä sekä jakaa asiantuntijatietoa johtajuuden ja työyhteisön ... -
"Kun se on vaan oikein tehty, se näyttäytyy oikeessa valossa" : autenttinen johtajuus ja johtajien autenttinen päätöksentekoprosessi eettisissä ristiriitatilanteissa
Niemi, Marjut; Vänskä, Eveliina (2019)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka autenttinen johtajuus ilmenee johtajien kohtaamissa eettisissä ristiriitatilanteissa ja onko johtajien ongelmanratkaisussa nähtävissä autenttisen päätöksentekoprosessin ... -
Päiväkodin johtajan työ : johtamiskokonaisuudet, varajohtamisen rakenteet ja johtajan työhön kohdistuvat odotukset
Kuusiholma-Linnamäki, Julia; Sarkkinen, Tuomas; Vlasov, Janniina; Fonsén, Elina; Heikkinen, Suvi; Hjelt, Hanna; Lahtinen, Jarkko; Lohi, Noora; Mäkelä, Mikko; Siippainen, Anna (Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, 2023)Tässä arvioinnissa tarkasteltiin suomalaista varhaiskasvatuksen johtamista ja johtamisrakenteita. Arviointi toteutettiin vuosina 2020–2023 kahdessa vaiheessa. Tämä raportti kattaa arvioinnin toisen vaiheen. Raportti keskittyy ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.