”It’s how gay people communicate, basically” : verbal expressions of femininity in Tyler Oakley’s videos
Median muutoksen mukana homoseksuaalisuus on saanut lisää näkyvyyttä. Enää ei ole harvinaista esimerkiksi nähdä televisiosarjoissa homoseksuaaleja hahmoja tai seksuaalivähemmistöihin liittyvien aiheiden käsittelyä. Vähemmistöjen rooli toimii kahteen suuntaan; koska seksuaalisuutta ei enää nähdä tabuna, oman seksuaali-identiteetin ilmaiseminen on helpompaa ja koska kyseisen identiteetin ilmaiseminen on helpompaa, se ei ole enää tabu.
Tyler Oakley on yhdysvaltalainen avoimesti homoseksuaali mediapersoona, joka nousi suosioon YouTube-videoidensa kautta, joita on nyt katsottu yhteensä yli 600 miljoonaa kertaa. YouTuben lisäksi Oakley on saanut tunnustusta omaelämänkertansa ja dokumenttinsa kautta sekä työstänsä HLBT-(homo-, lesbo-, biseksuaali- ja trans-) yhteisön kanssa.
Tämä tutkimus tähtäsi selvittämään feminiinisiä ja homoseksuaalisia lingvistisiä piirteitä Tyler Oakleyn YouTube-videoissa. Tutkimuksen pohjana toimi Howsonin teoria hegemonisesta maskuliinisuudesta, jonka mukaan kaikki hegemonisesta maskuliinisuudesta poikkeava on johonkin pisteeseen asti feminiinistä tai homoseksuaalista. Lingvististen piirteiden analysoimiseen käytettiin Lakoffin teoriaa naisten kielestä. Teoria käsittää erilaisia feminiiniseksi miellettyjä kielellisiä aspekteja, joita on havaittavissa myös feminiinisten homoseksuaalien puheessa. Tällaisia piirteitä ovat esimerkiksi ”tyhjät” adjektiivit, täytesanat ja tietyt feminiinisiksi mielletyt sanavalinnat.
Tutkimustulokseni esittivät, että Tyler Oakleyn ja feminiinisen kielenkäytön välillä on yhteys. Tutkimukseni paljasti esimerkiksi, kuinka käyttämällä ”tyhjiä” adjektiiveja, puhumalla feminiinisiksi mielletyistä aiheista kuten meikkaustutorialeista tai muiden youtubettajien suutelemisesta, tai käyttämällä täytesanoja, Oakley rakensi feminiinistä identiteettiä.
Näiden löytöjen pohjalta voidaan tehdä johtopäätöksiä Tyler Oakleyn kielenkäytön ja seksuaalisen identiteetin rakentumisen yhteydestä. Vaikka tutkimus oli osittain rajallinen, se tarjoaa kuitenkin läpileikkauksen seksuaali-identiteetin kielellisestä rakentumisesta ja pohjaa jatkotutkimuksille.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Managing the self : a critical analysis of bullet journaling content on YouTube
Nieto, Julia Martinez (2021)This study analysed the practice of bullet journaling through its portrayal in instructional YouTube videos. Applying a multimodal critical discourse analysis methodology, the study examined the main characteristics of ... -
Professional communicative repertoires and trajectories of socialization into global working life
Räisänen, Tiina (University of Jyväskylä, 2013) -
The building of a sense of community by the videoblogger Blogilates
Kemppainen, Kaisli (2018)YouTube on suosituin videotoistopalvelu Internetissä. Sivustolle voi ladata omia videoita, katsoa, tilata sekä kommentoida muiden videoita. Osa sivuston käyttäjistä on erittäin suosittuja ja heillä voi olla miljoonia ... -
Keeping it real : authenticity and relatability in the videos of two YouTube animators
Partanen, Liisa (2020)Mahdollisimman autenttisen ja samaistuttavan kuvan luominen itsestä on yksi keinoista, joilla sosiaalisen median sisällöntuottajat voivat lisätä houkuttelevuuttaan kuluttajien silmissä. Sisällöntuottaja saa positiivisemman ... -
Narratives of femininity as means of promotion : a case study on Dove's advertisement and audience responses
Mustonen, Tiina (2017)Tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten yritykset ja organisaatiot voivat hyödyntää kohderyhmiensä palautetta mainontansa kehittämisessä houkuttelevammaksi yleisöilleen. Sosiaalisen median nousun myötä myös yritysten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.