Paskamyrsky viskilasissa : viestintäkriisin leimahduksen elinkaari syksyn 2014 viskikohussa
Tekijät
Päivämäärä
2017Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta.
Tämä maisterintutkielma on tapaustutkimus, jossa tarkastellaan syksyllä 2014 alkaneen viskikohun leimahduksen elinkaarta. Elinkaaren rakentamiseksi eritellään julkisen leimahduksen vaiheet, niissä vallinneet tunnetilat ja merkittävimmät sitouttamisen tavat. Samalla selvitetään, osoittiko kohu merkkejä uudesta leimahduksesta noin vuoden aikana.
Tutkielman yhtenä tärkeimmistä viitekehyksistä toimii Aulan ja Åbergin (2012) teoria leimahtavien julkisuuksien elinkaaresta. Ylemmän tason viitekehyksenä mukaan on otettu myös Coombsin tilannekohtaisen kriisiviestinnän teoria (2007b), jossa viestintäkriisin elinkaari jaetaan vaiheisiin. Vaiheistuksen avulla leimahdus voitiin sijoittaa viestintäkriisin elinkaarella oikeaan kohtaan. Tutkielmassa huomioidaan myös lukuisia aiempia teorioita, jotka käsittelevät muun muassa teemoja, internetvihaa, sanan leviämistä ja nykyaikaisia viestintäkriisejä.
Tutkielmassa käytetty aineisto kerättiin sosiaalisen median kanavasta Instagramista hashtagaihetunnisteisiin perustuvalla valikoinnilla. Lopullisen aineiston koko oli 322 kuvallista päivitystä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin visuaalista sisällönanalyysia. Päätelmiä tehtäessä hyödynnettiin sisällönanalyysin avulla saatujen tulosten rinnalla teoriapohjaan perustuvaa hypoteesia ja abduktiivista päättelyä.
Viskikohun julkinen leimahdus jakautui kolmeen vaiheeseen, joista jokainen saavutti reilun vuoden mittaisen tutkimusjakson aikana päätöksensä. Leimahdus ei siis osoittanut uuden puhkeamisen merkkejä tarkastelujakson aikana. Sitoutuminen kriisiin perustui pääasiassa alkoholia kohtaan osoitettuihin myönteisiin tunteisiin, vaikka leimahduksen aikana syntyi myös kielteisiä tunnetiloja päättäviä tahoja kohtaan. Alkoholin saamasta positiivisesta huomiosta huolimatta yksittäiset brändit eivät keränneet kohtuutonta huomiota Instagrampäivityksissä. Sen sijaan aihetunnisteesta viskigate vaikutti muodostuneen joillekin ihmisille alkoholinkäytön vapauden puolesta käytetty slogan.
...
Muu nimeke
Viestintäkriisin leimahduksen elinkaari syksyn 2014 viskikohussaMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Organisaation viestintä ja toimintaympäristön hallinta : case Vapo Energia
Koskelo, Sini (2005) -
Visual social media engagement : Nordic brands on Instagram
Virnes, Ella (2022)Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan pohjoismaisten brändien ja nuorten suomalaisten Instagram-käyttäjien välistä vuorovaikutusta. Tutkimuksen tarkoituksena oli ymmärtää, kuinka yritysbrändit sitouttavat nuoria ja ovat ... -
“It’s ok to not to be ok” : frames and stigma of mental health issues in user-generated content on Instagram : thematic analysis
Koutola, Siiri (2022)This study examined mental health related discussion in social media platform Instagram among Finns during mental health day 10 October 2021 and the following day. The aim of the study was to identify how mental health ... -
Football for Empowerment : The Interplay of Empowerment and Critical Cosmopolitanism in Street Football World’s Instagram Images
Le, Nhi Phuoc Thuc (2020)The fields of development communication and intercultural communication have both undergone important paradigm shifts. While development communication strives for empowerment, intercultural communication tries to transcend ... -
Framing hope : analyzing NGO communication on Instagram about Middle Eastern refugees
Fintorová, Michaela (2023)The main goal of this thesis is to provide an overview of NGO communication on Instagram, specifically for Middle Eastern refugees. NGOs use Instagram as a platform for raising awareness, sharing their work, and increasing ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.