Att lära sig muntlig kommunikation genom smågruppsarbete : ett materialpaket för svenska som B1-språk för årskurs 6

Abstract
Tämän tutkielman tarkoituksena oli tuottaa oppimateriaalipaketti ruotsin kielen suullisen viestinnän harjoittelemiseksi B1-oppimäärässä alakoulun kuudennella luokalla. Materiaalin kohderyhmänä on äidinkieleltään suomenkieliset oppilaat, jotka opiskelevat ruotsia ensimmäistä lukuvuottaan. Suullista viestintää materiaalissa harjoitellaan pienryhmätyöskentelyn kautta, ja materiaalipakettia varten tarkasteltiin myös viimeisimpien perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) oppimistavoitteita tutkielman aiheen suhteen. Tutkielman teoriaosa koostuu suullisen viestinnän ja sen opettamisen, ryhmätyöskentelyn, yhteistoiminnallisen oppimisen ja opetussuunnitelman tarkastelusta. Pohdinnan tuloksena voidaan esittää, että runsas viestinnällisen harjoittelun tarjoaminen, kielen viestinnällisen tehtävän painottaminen ja opettajan rooli oppilaiden rohkaisijana ja kielenpuhujan esimerkkinä ovat tärkeitä tekijöitä suullisen viestinnän opetuksessa. Pienryhmätyöskentelyssä tulee ottaa huomioon muun muassa riittävän pieni ryhmäkoko, oppilaiden kannustaminen aktiivisuuteen sekä oman ja ryhmän vastuun kantamiseen työskentelystä. Pienryhmätyöskentelyn avulla voidaan opetella myös sosiaalisia taitoja sekä toisten auttamista ja avun pyytämistä. Oppimateriaalipaketti sisältää 12 tehtävää kuudennella luokalla käsiteltäviin aihealueisiin ja tavallisiin keskustelun lausahduksiin liittyen. Oppimateriaalin tarkoituksena on esittää ruotsin kielen opettajille uusia tapoja opettaa suullista viestintää, erityisesti alakoulun B1-ruotsissa.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2016
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201701051075Use this for linking
Language
Swedish
License
In CopyrightOpen Access

Share