dc.contributor.advisor | Turtiainen, Kati | |
dc.contributor.author | Tavi-Räisänen, Merja | |
dc.date.accessioned | 2016-12-26T09:12:41Z | |
dc.date.available | 2016-12-26T09:12:41Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1645409 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52522 | |
dc.description.abstract | Sosiaali- ja terveyspalvelun uudistaminen on yhteiskunnallisesti ajankohtainen aihe. Uudistaminen on ollut työlästä ja kuluttanut valtion ja kuntien työntekijöiden työaikaa ja resursseja. Näin ollen tuli aiheelliseksi selvittää miksi uudistaminen on näin vaikeaa. Pro gradu-tutkielmassani tarkastelen asiantuntijoiden näkemyksiä sosiaali- ja terveydenhuollon vaikeista ongelmista sote-uudistuksessa. Lisäksi tarkastelen miten monimutkaisuus ja kompleksisuus näyttäytyvät sote-uudistuksessa sekä mitä vaikeita ongelmia uudistus mahdollisesti ratkaisee ja tuottaa asiantuntijoiden näkemyksen mukaan.
Aineistoni koostuu sosiaali- ja terveyspalvelun asiantuntijoiden (johtajien) puolistrukturoiduista teemahaastatteluista. Haastateltavia oli yhteensä yhdeksän (N=9) eri puolelta Suomea kaikilta viideltä yhteistyö/ervaalueelta. Kyseessä on laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto on analysoitu sisällön analyysillä.
Tutkielmani teoreettinen viitekehys on kompleksisuusteoreettinen ajattelu. Kompleksisuusteoreettiseen ajatteluun linkittyy käsite wicked problem. Pro gradu-tutkielmassani käytän monimutkaisista ja kompleksisista ongelmista suomennosta vaikea ongelma. Perustan ajatteluni Conklinin (2006), Rittelin ja Webberin (1973) sekä Vartiaisen ym. (2013) teorioihin ja teorioiden jäsennyksiin. Aineiston kautta hahmottuu soteuudistuksen kompleksinen kokonaisuus. Vaikeat ongelmat ovat nähtävillä kaikilla Suomen hallinnon tasoilla: valtio, maakunta ja kunta. Lisäksi ongelmat linkittyvät uudistusten valmistelujen ajallisiin tasoihin menneeseen valmisteluun, nykyhetkeen ja tulevaan.
Tutkielmani mukaan Suomen sote-uudistus täyttää kokonaisuutena vaikean ongelman määritelmän. Myös Virkkala ym. (2014, 122–123) määrittelevät sote-uudistuksen yhteiskunnalliseksi ja aluekehittämisen vaikeaksi ongelmaksi. Tulosteni perusteella lainsäädännön pirstaleisuus ja epäselvyydet, rahoitusratkaisujen puuttuminen, valinnanvapauden ja sote-integraation käytännön määrittelyjen puuttuminen ovat johtaneet ja/tai johtamassa vaikeisiin ongelmiin asiakkaan palveluissa ja johtamisessa. Uudistuksen epäselvyydet voivat johtaa vaikeisiin ongelmiin myös teknisesti ratkaistavissa olevissa asioissa. Haastatelluilla asiantuntijoilla oli kiinnostusta vaikeiden ongelmien nimeämiseen ja vaikeiden ongelmien luonteen tunnistamiselle. Tulosteni mukaan uudistuksen tässä vaiheessa korostuu valtiohallinnon rooli. Valtiolta odotetaan päätöksentekoa ja esimerkin näyttämistä. Valtion tulisi johtaa hyvinvointipalvelujärjestelmän muutosta integroidusti. Vartiainen ym. (2013, 136) mukaan uudistaminen tulisikin olla kokonaisuutena yhteistoimintaa.
Asiasanat: vaikea ongelma, kompleksisuus, sote-uudistus, asiantuntija | fi |
dc.description.abstract | The social and health service reform (sote-uudistus) is a live issue. The reform has been a daunting task, and borne by the state and local employees' working time and resources. Therefore, it is necessary to find out why this became difficult, as part of the reform. The purpose of this thesis is to learn what are the experts' opinions on the difficult problems faced during the reform. Additionally, the thesis aims to discover how the problems were caused, how they evolved during the reform, and what potential solutions may exist for the ongoing reform of the social and health service.
I interviewed the leaders of the social and health service. The interviewees were experts and managers (N = 9) within the social and health service around Finland, from all five collaborations (erva-alue). This is a qualitative research. The contents of the analysis of the research data have been analyzed.
The theoretical frame of this study is complexity theory and the concept of a wicked problem linked to complexity theory. I use the concept of the complex and wicked problem to name a difficult problem. The background to this study include theories from Conklin (2016), Rittel and Webber (1973) and Vartiainen etc. (2013). On the basis of this material the social and health service reform is complex. Difficult problems are present at all levels of government: the state of Finland, the province, and the municipality. In addition, the problems are linked to the preparation of the reform and the preparations for the temporal levels in the past, the present and the future.
The social and health service reform fits the definition of a difficult problem completely. Virkkala etc. (2014, 122–123) also define the social and health service reform and regional government reform as a difficult problem. The research has identified several causes: the legislation of fragmentation and confusion, an absence of financial solutions, the freedom of choice, and the lack of practical business integration definitions have all led to, and/or are leading to, difficult problems in the management of (i) customer services, and even (ii) technically solvable cases. The experts were interested in the nature and the designation of difficult problems, and identification of difficult problems. The result indicates that the state is expected to provide decision making and examples. The state should lead towards change in an integrated manner. According to Vartiainen etc. (2013, 136) the reform should be addressed as a whole.
Keywords: wicked problem, complexity, the social and health service reform, expert | en |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (108 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Vaikea ongelma | |
dc.subject.other | kompleksisuus | |
dc.subject.other | sote-uudistus | |
dc.subject.other | asiantuntija | |
dc.title | Johtajien käsitykset sosiaali- ja terveyspalvelujen vaikeista ongelmista sote-uudistuksessa : kompleksisuusteoreettinen näkökulma | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201612265254 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Social Sciences and Philosophy | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Sosiaalityö | fi |
dc.contributor.oppiaine | Social Work | en |
dc.date.updated | 2016-12-26T09:12:41Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 210 | |
dc.subject.yso | kompleksisuus | |
dc.subject.yso | ongelmat | |
dc.subject.yso | sote-uudistus | |
dc.subject.yso | asiantuntijat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |