dc.contributor.advisor | Luoma, Eetu | |
dc.contributor.author | Natunen, Laura | |
dc.date.accessioned | 2016-12-13T09:29:53Z | |
dc.date.available | 2016-12-13T09:29:53Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1644440 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52289 | |
dc.description.abstract | Asiakasdatan kerääminen on tärkeää yritysten pyrkiessä lisäämään asiakastuntemustaan.
Tämän tutkielman tarkoituksena on käsitellä asiakasdatan keräämisen
keinoja, liiketoiminnan joustavuutta sekä näiden välistä yhteyttä ohjelmistoyritysten
tapauksessa. Tässä tutkielmassa asiakasdatan keräämisen keinot on
jaettu kahteen pääosaan: perinteisiin ja digitaalisiin keinoihin. Erilaisia keinoja
asiakasdatan keräämiseksi on paljon ja olisikin hyvä tiedostaa, että erilaisista
kanavista on mahdollista saavuttaa erilaista dataa. Asiakasdatan keräämisen
myötä on mahdollista muodostaa informaatiota ja myöhemmin tietämystä. Tietämyksen
kautta yrityksellä on paremmat edellytykset syvempään asiakasymmärrykseen,
organisatoriseen oppimiseen sekä muutoksen tarpeen aikaisempaan
huomaamiseen. Nämä ovat osaltaan myös tärkeitä tekijöitä liiketoiminnan
joustavuuden rakentumisessa. Ohjelmistoyritykset lukeutuvat teknologia-alan
yrityksiin, joiden tapauksissa toiminnan joustavuuden on todettu olevan erityisen
tärkeää, sillä tuotteet, tuotantoprosessit sekä kilpailulliset rajat ovat jatkuvassa
muutoksessa. Joustavuus onkin yhtä merkityksellistä niin pienille Startup
–henkisille firmoille kuin myös suurille ohjelmistoalan yrityksille.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella empiiriselle tutkimukselle luotiin viitekehys,
jonka perusteella määrällisen tutkimuksen tuloksia lähdettiin analysoimaan.
Kysely lähetettiin 2000 yritykselle lokakuussa 2015. Hyväksyttyjä vastauksia
saatiin 215 kappaletta. Kyselyn tulosten perusteella yritykset ovat alkaneet
keräämään asiakasdataa monipuolisemmin vuosien 2013 ja 2015 välillä.
Suosituin kanava on edelleen asiakasdatan kerääminen suoraan asiakkailta,
erityisesti haastattelemalla, mutta myös digitaaliset kanavat ovat nostaneet suosiotaan.
Joillakin asiakasdatan keräämisen kanavilla havaittiin olevan yhteys
yrityksen liiketoiminnan joustavuuteen, joskaan osa kanavista ei juurikaan
näyttänyt vaikuttavan joustavuuteen. | fi |
dc.description.abstract | Collecting customer data is important when companies are trying to increase
their customer knowledge. The aim of this thesis is to research the channels to
collect customer data, business flexibility and whether these two factors affect
each other in the context of Finnish software companies. In this thesis the ways
to collect customer data are divided into two main categories, digital and traditional.
There are several ways to collect customer data and it is important to
realize, that using different channels will create different kind of customer data.
By collecting customer data it is possible to gain customer information and later
advance it into customer knowledge. By gaining customer information it is
more possible to advance it into deeper customer knowledge, organizational
learning and to be able to observe the need of change. These factors are also important
parts of business flexibility. Software companies are counted into technology
firms who especially need to be flexible in their operation. This is because
the products, development processes and the limits of competition are
under constant change. Flexibility is just as important to small Start up- firms as
it is to bigger software companies.
The theoretical framework was created based on the literature review,
which was used to analyse the results of the quantitative research. The questionnaire
was sent to 2000 Finish software companies in October 2015. 215 acceptable
answers were returned. The answers gotten from the questionnaire
shows, that companies have started to collect customer data more diverse after
2013. Still the most popular way to collect customer data is straight from customers
especially by interviews. But also digital ways have become more popular.
Some ways to collect customer data have influence on business flexibility
but some ways hardly seemed to effect flexibility. | en |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (67 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | asiakasdata | |
dc.title | Asiakasdatan kerääminen suomalaisissa ohjelmistoyrityksissä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201612135063 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Tietojenkäsittelytieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Computer Science and Information Systems | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.date.updated | 2016-12-13T09:29:53Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | tietotekniikkayritykset | |
dc.subject.yso | liiketoiminta | |
dc.subject.yso | joustavuus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |