dc.contributor.author | Salo, Mika | |
dc.date.accessioned | 2016-12-12T14:17:10Z | |
dc.date.available | 2016-12-12T14:17:10Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1644396 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52272 | |
dc.description.abstract | Tässä pro gradu -tutkielmassa tavoitteena oli tarkastella opiskelijoiden
kokemuksia digitaalisen oppimisympäristön käytettävyydestä mahdollisten kehitettävien
osa-alueiden löytämiseksi. Tavoitteeseen pyrittiin vastaamaan seuraavien
tutkimuskysymyksten myötä: Millaiseksi kahden eri oppilaitoksen opiskelijat kokevat
käyttämänsä digitaalisen oppimisympäristön käytettävyyden SUS-mittarilla
ja avoimilla kysymyksillä arvioituna? Mitä seikkoja opiskelijat nostavat esiin käyttämänsä
digitaalisen oppimisympäristön käytettävyyden kehittämiseksi? Työn alkuosassa
esitellään verkko-oppimisen ja -pedagogiikan teoriaa. Päätuloksina tässä
tutkimuksessa tulivat esiin Moodle -oppimisympäristön osalta hyvä käytettävyys ja
Peda.net-oppimisympäristön osalta melko hyvä käytettävyys sekä tarve nimeämisja
navigointitapojen sekä ohjauskäytäntöjen kehittämiselle. | fi |
dc.description.abstract | The aim of this master‘s thesis was to examine the experiences of students
regarding the usability of digital learning environment in order to identify possible
areas for further development. This aim was met via two research problem: Evaluated
by SUS - System Usability Scale, how do student experience the use of digital
learning environment in two learning institutions? What issues did the students
raise regarding the further development of usability of the digital learning environment
that they use? First, this study presents theory of digital learning and pedagogy
in digital learning. The main results of this study are that the Moodle learning
environment received good usability assessment and the Peda.net learning environment
received fairly good usability assessment. In addition to this the students
raised the need to further develop the practise of naming, navigation and guidance
for students. | en |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (115 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | SUS | |
dc.subject.other | usability | |
dc.subject.other | digital learning environment | |
dc.title | Kahden digitaalisen oppimisympäristön käytettävyystutkimus | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201612125046 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Tietotekniikan laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Mathematical Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Tietotekniikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Mathematical Information Technology | en |
dc.date.updated | 2016-12-12T14:17:10Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 602 | |
dc.subject.yso | oppimisympäristö | |
dc.subject.yso | oppimisalustat | |
dc.subject.yso | verkko-opetus | |
dc.subject.yso | käytettävyys | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |