dc.contributor.advisor | Kansanaho, Jarno | |
dc.contributor.advisor | Rossi, Tuomo | |
dc.contributor.author | Kuhno, Mikko | |
dc.date.accessioned | 2016-12-12T13:38:09Z | |
dc.date.available | 2016-12-12T13:38:09Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1644395 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52271 | |
dc.description.abstract | Mobiilimarkkinoilta löytyy hyvin laaja kirjo erilaisia mobiilipelejä. Mobiililaitteet
ovat laajimmalle levinnyt tietokonemuoto. Viimevuosina mobiililaitteiden graafiset
ominaisuudet ovat nousseet sellaiselle tasolle, että niillä voidaan renderöidä upeita 3Dympäristöjä
reaaliajassa. Silti mobiililaitteet vaativat optimointia sulavaan peligrafiikan laskemiseen.
Tämä pro gradu tutkielma paneutuu 3D-mobiiligrafiikan optimointiin keskittyen Unity-pelimoottoriin.
Teoriaosuudessa käydään läpi 3D-grafiikan luomisen peruskäytänteitä siirtyen Unityn käyttämään
OpenGL ES liukuhihnaan ja sen optimointimahdollisuuksiin. Käytännön osuudessa
testataan kolmioiden, valaistuksen, sekä varjostimien vaikutusta mobiililaitteiden ruudunpäivitysnopeuksiin.
Optimointimenetelmät implementoidaan Endless Tea Studiosin Gravitoid
mobiilipeliin. | fi |
dc.description.abstract | Mobile markets are swarming with different kinds of games. Mobile devices are
the most widely spread personal computer type in the world. In recent years the graphical
processing unit in these devices has come to such level that you can render astonishing 3Denvironments
on these handheld machines. All though powerful and small, they are not as
well suited for realtime rendering as normal desktop computers. This is why mobile game
i
development requires optimization to work fluently in handheld devices.
This thesis dives into the world of mobile graphic optimizing on certain development applications.
The theoretical chapter will focus on explaining the rendering pipeline on Unity and
OpenGL ES and the different optimization methods they offer. Practical part will go through
list of effective ways to optimize 3D-scenes on a mobile device. Practical test environment
include vertex optimization, lighting optimization and shader optimization. Basis for optimization
methods is a mobile game named Gravitoid. Gravitoid is 2.5D physics platformer
game that utilizes multiple 3D models and lighting. | en |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (78 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | Unity | |
dc.subject.other | Mobiili | |
dc.subject.other | 3D-grafiikka | |
dc.subject.other | Optimointi | |
dc.subject.other | Liukuhihna | |
dc.subject.other | OpenGL | |
dc.subject.other | OpenGL ES | |
dc.subject.other | Gravitoid | |
dc.title | 3D-grafiikan optimointi mobiilialustalle Unity-ympäristössä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201612125045 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Tietotekniikan laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Mathematical Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Tietotekniikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Mathematical Information Technology | en |
dc.date.updated | 2016-12-12T13:38:10Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 602 | |
dc.subject.yso | mobiililaitteet | |
dc.subject.yso | optimointi | |
dc.subject.yso | peligrafiikka | |
dc.subject.yso | kolmiulotteisuus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |