Show simple item record

dc.contributor.advisorKansanaho, Jarno
dc.contributor.advisorRossi, Tuomo
dc.contributor.authorKuhno, Mikko
dc.date.accessioned2016-12-12T13:38:09Z
dc.date.available2016-12-12T13:38:09Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1644395
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52271
dc.description.abstractMobiilimarkkinoilta löytyy hyvin laaja kirjo erilaisia mobiilipelejä. Mobiililaitteet ovat laajimmalle levinnyt tietokonemuoto. Viimevuosina mobiililaitteiden graafiset ominaisuudet ovat nousseet sellaiselle tasolle, että niillä voidaan renderöidä upeita 3Dympäristöjä reaaliajassa. Silti mobiililaitteet vaativat optimointia sulavaan peligrafiikan laskemiseen. Tämä pro gradu tutkielma paneutuu 3D-mobiiligrafiikan optimointiin keskittyen Unity-pelimoottoriin. Teoriaosuudessa käydään läpi 3D-grafiikan luomisen peruskäytänteitä siirtyen Unityn käyttämään OpenGL ES liukuhihnaan ja sen optimointimahdollisuuksiin. Käytännön osuudessa testataan kolmioiden, valaistuksen, sekä varjostimien vaikutusta mobiililaitteiden ruudunpäivitysnopeuksiin. Optimointimenetelmät implementoidaan Endless Tea Studiosin Gravitoid mobiilipeliin.fi
dc.description.abstractMobile markets are swarming with different kinds of games. Mobile devices are the most widely spread personal computer type in the world. In recent years the graphical processing unit in these devices has come to such level that you can render astonishing 3Denvironments on these handheld machines. All though powerful and small, they are not as well suited for realtime rendering as normal desktop computers. This is why mobile game i development requires optimization to work fluently in handheld devices. This thesis dives into the world of mobile graphic optimizing on certain development applications. The theoretical chapter will focus on explaining the rendering pipeline on Unity and OpenGL ES and the different optimization methods they offer. Practical part will go through list of effective ways to optimize 3D-scenes on a mobile device. Practical test environment include vertex optimization, lighting optimization and shader optimization. Basis for optimization methods is a mobile game named Gravitoid. Gravitoid is 2.5D physics platformer game that utilizes multiple 3D models and lighting.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (78 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherUnity
dc.subject.otherMobiili
dc.subject.other3D-grafiikka
dc.subject.otherOptimointi
dc.subject.otherLiukuhihna
dc.subject.otherOpenGL
dc.subject.otherOpenGL ES
dc.subject.otherGravitoid
dc.title3D-grafiikan optimointi mobiilialustalle Unity-ympäristössä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201612125045
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosTietotekniikan laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Mathematical Information Technologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietotekniikkafi
dc.contributor.oppiaineMathematical Information Technologyen
dc.date.updated2016-12-12T13:38:10Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi602
dc.subject.ysomobiililaitteet
dc.subject.ysooptimointi
dc.subject.ysopeligrafiikka
dc.subject.ysokolmiulotteisuus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record