Osobennosti rekrutinga molodyh sotrudnikov v tverskoj oblasti
Date
2016Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tver on noin 400 000 asukkaan kaupunki Venäjällä , ja se sijaitsee kahden suurkaupungin, Pietarin ja Moskovan, välissä. Vuosittain se joutuu käymään kovaa kilpailua osaavasta, monitaitoisesta ja motivoituneesta työvoimasta. Pienempien kaupunkien rajalliset työmahdollisuudet sekä suppea työtarjonta ajavat nuoret ja vastavalmistuneet hakeutumaan suurkaupunkeihin, missä työmarkkinat pystyvät tarjoamaan heille suurempia ansiotuloja, kansainvälisyyttä ja parempia etenemismahdollisuuksia. Pi pungit, kuten Tver, eivät tätä pysty tarjoamaan. enemmät kauTämän tutkielman keskeisenä tavoitteena on ollut ymmärtää Tverin alueen opiskelijoiden ja nuorten yksilöllisiä arvoja, työarvoja sekä asenteita työ n tekoa kohtaan, kuten mitä työ merkitsee opiske relle, kun hän kuvit telee itsensä työelämässä. Tutkimuksen avulla pyrimme selvittämään , lijalle ja nuomikä on opiskelijalle ja nuorelle tärkeintä työelämässä? Mitkä ovat tärkeimmät syyt, jotka ajavat nuoret Tverin kaltaisesta kaupungista pois? Sekä millä k einoin voidaan saada paikkakunnilla? Toteutimme tutki mukse opi skelijoita ja nuoria pysymään pienemmillä n määrällisen tutkimuksen periaatteisiin nojaten ja käytimme puolistrukturoituja haastatteluja tiedontuottamisen menetelmänä. Puolistrukturoiduissa haas tatteluissa haastattelimme neljää rekrytoinnin asiantuntijaa, jotka työskentelevät Venäjällä kansainvälisen organisaation palveluksessa. Haastatteluiden teemoittelun myötä kasvatimme esiymmärrystämme Venäjän tämänhetkisestä rekrytoinnin tilasta, haasteista ja mahdollisuuksista. Tutkielmaan kuului myös 290 opiskelijan strukturoidut haastattelut, joissa kysyttiin opiskelijoiden ja nuorten arvoja työtä kohtaan, heidän yksilöllisiä arvojaan sekä asenteita an Tverin kaupunkia kohtaan. Opiskelijat opiskelivat yhde ssä kolmesta oppilaitoksesta: Tverin Valtakunnallisessa yliopistossa, teknillisessä yliopistossa tai kaupallisessa oppilaitoksessa. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että opiskelijat ja nuoret ajattelevat työelämää nousujohteisena urana, jossa he jatkuvas ti kehittävät itseään työntekijänä. Tämän lisäksi opiskelijat ja nuoret odottavat saavansa suurta ansiota tehdystä työstä. Yksilöllisiä arvoja tutkittiin käyttämällä Shalom Schwartzin arvoteoriaa, joka kiteyttää ihmisen arvomaailman kymmenen arvon muodosta maksi arvokehäksi. Tuloksista selvisi, että Tverin kaupungin opiskelijoiden ja nuorten tärkeimpiä arvoja ovat universalismi, itseohjautuvuus ja hyväntahtoisuus. Tverin alueen paikalliset työantajat voivat hyödyntää tutkimustuloksia muun muassa rekrytoinn issa, oppilaitosyhteistyössä, työnantajamarkkinoinnissa sekä yleisellä tasolla työpaikan kehittämistyössä nuorisoystävällisemmäksi. Tämän lisäksi tutkimustulosten avulla Tverin kaupunki voi kehittää ja markkinoida itseään ja aluettaan enemmän yritys-ja perheystävällisemmäksi.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24525]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Yksilölliset ja yhteisölliset tekijät opintojen alkuvaiheen kiinnittymisessä
Porevirta, Laura; Pätynen, Iida (2021)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää eroja ikäryhmien, koulutustaustojen ja opiskelupaikkakuntien välillä siirtymävaiheen kiinnittymisen suhteen. Tutkimme myös, miten yhteisölliset tekijät, kuten opiskeluympäristö, ... -
Yksilölliset erot kuljettajien katsepreferensseissä ja katseiden kestoihin vaikuttavat tekijät
Grahn, Hilkka (2017)Kuljettajien tarkkaamattomuus on maailmanlaajuinen ilmiö. Tarkkaamattomuuden vaikutuksia liikenneturvallisuuteen on tutkittu ilmiön yleisyyden takia viime aikoina paljon. Useiden tutkimuksien mukaan kuljettajan tarkkaamattomuus ... -
Taide ja seniorit : yksilölliset taidekokemukset seniorilähtöisen taidetarjonnan toteuttamisessa
Laukka, Johanna (2009) -
Yksilölliset opintiet -projekti Pieksämäen lukion näkökulmasta
Rantala, Mika (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2005) -
Yksilölliset työn määrittelyt oppilaanohjauksessa
Nissilä, Pia (University of Jyväskylä, 2013)