dc.contributor.advisor | Naukkarinen, Aimo. | |
dc.contributor.author | Koskinen, Maaret | |
dc.date.accessioned | 2016-12-07T09:11:42Z | |
dc.date.available | 2016-12-07T09:11:42Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1644247 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52199 | |
dc.description.abstract | Koskinen, Maaret. 2016. ”Tulee semmonen hyvä olo, että on tehnyt sen kanssa
mahtavaa työtä!” Yhteistoiminnallisuus eri-ikäisten oppilaiden kesken
yhteisötaiteen työpajoissa peruskoulun 1.-3.-luokilla. Kasvatustieteen pro
gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 92 sivua.
Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää peruskoulun 1.-3.-luokan oppilaiden
ajatuksia eri-ikäisten yhteistyöstä opetuskokeiluna järjestettyjen
yhteisötaidepäivien aikana.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, joka toteutui Yhteisöllisyyttä
kouluihin yhteisötaiteen keinoin –hankkeessa osana toimintatutkimusta
(Stringer 2014). Tutkimuskoulussa kehitetään eri-ikäisten yhdessä oppimista.
Tutkimuksen aineisto kerättiin osallistuvan havainnoinnin ja lasten (n=11)
haastattelujen avulla.
Tulokset osoittivat, että oppilaat kokivat eri-ikäisten yhdessä oppimisen
yhteisötaiteen työpajoissa mukavana vaihteluna kouluarkeen. Yhteistyö ennalta
tuttujen oppilaiden kanssa koettiin sujuvan hyvin, vieraampien oppilaiden
kanssa yhteistyö koettiin epämukavuusalueelle menemisenä. Oppilaat kokivat
oppivansa paremmin yhdessä uusia taitoja kuin yksin. Oppilaiden mielestä
ryhmätyötaitoja voi oppia. Niitä opittiin yhteisötaidepajoissa, joissa leikki ja
mielikuvitus johdattivat ideointia. Roolien jakaminen yhteistoiminnallisuudessa
on olennaista oppilaiden osallisuuden toteutumiseksi. Aikuisen rooli
yhteistoiminnallisuuden mahdollistajana on tärkeä.
Tulosten perusteella eri-ikäisten oppilaiden yhteistyötä voidaan kehittää
yhteisötaiteen ja yhteistoiminnallisuuden periaatteiden mukaisesti huomioiden
perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden tavoitteet (POPS 2014).
Koulutaide valinnaisena oppiaineena mahdollistaa eri-ikäisten oppilaiden
osallisuuden kouluyhteisön kehittämiseen ja pedagoginen hyvinvointi lisääntyy
kouluyhteisössä. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (92 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | yhteistoiminnallisuus | |
dc.subject.other | yhteisötaide | |
dc.subject.other | yhteisöllisyys | |
dc.subject.other | yhdysluokkaopetus | |
dc.title | "Tulee semmonen hyvä olo, että on tehnyt sen kanssa mahtavaa työtä!" : yhteistoiminnallisuus eri-ikäisten oppilaiden kesken yhteisötaiteen työpajoissa peruskoulun 1.-3.-luokilla | |
dc.title.alternative | Yhteistoiminnallisuus eri-ikäisten oppilaiden kesken yhteisötaiteen työpajoissa peruskoulun 1.-3.-luokilla | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201612074967 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2016-12-07T09:11:43Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | yhteistoiminnallisuus | |
dc.subject.yso | yhteisötaide | |
dc.subject.yso | yhteisöllisyys | |
dc.subject.yso | yhdysluokkaopetus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |