dc.contributor.author | Paananen, Hanna | |
dc.date.accessioned | 2016-12-05T08:57:54Z | |
dc.date.available | 2016-12-05T08:57:54Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1644233 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52175 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, tunnistetaanko kehitysvammaisten ja erityisiä oppimisen
vaikeuksia omaavien vanhempien erityistarpeet lastensuojelussa ja miten tämä erityisvanhempien
asiakasryhmä näyttäytyy lastensuojelun asiakkaana. Sosiaalityöntekijöiden näkökulman kautta
tarkastellaan sitä, miten vanhemmuutta tämän asiakasryhmän kanssa työskennellessä arvioidaan ja
miten riittävän hyvä vanhemmuus määritellään. Lisäksi pohditaan, millaista tietoa ja ymmärrystä
sosiaalityöntekijä tarvitsee erityisvanhempien kanssa työskennellessään. Tutkimuksen kohteena
ovat lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden kokemukset erityisvanhempien kanssa työskentelystä.
Tutkimusaineisto koostuu kuudesta teemahaastattelusta. Haastateltavat ovat lastensuojelun sosiaali-
työntekijöitä, joilla on kokemusta työskentelystä erityisvanhempien kanssa. Aineiston analysoin-
nissa on käytetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimuksen keskeisinä käsitteinä ja analyysin
välineinä toimivat vanhemmuuden, perheen ja riittävän hyvän vanhemmuuden käsitteet ja niiden
tulkinnat.
Riittävän hyvää vanhemmuutta tarkastellaan lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden käsitysten
kautta. Tutkimuksen tulosten mukaan työntekijöiden käsityksiin vaikuttaa se, että tarkastelun
kohteena olevat asiakkaat ovat lastensuojelun asiakkaina ja heitä tarkastellaan lastensuojelun
viitekehyksestä käsin. Lastensuojelun asiakkuuden perustana erityisvanhempien perheiden kohdalla
ovat lastensuojelun kriteerit eikä vammaisuus näyttäydy työntekijöiden käsityksissä lastensuojeluasiakkuutta tai riittävän hyvää vanhemmuutta määrittävänä tekijänä. Perheiden haasteet näyttäy-
tyvät samankaltaisina kuin lastensuojeluasiakkailla yleensä ja asiakkuuden taustalla voidaan nähdä
vammaisuuteen liittyvään syrjäytymisprosessiin kuuluvia tekijöitä ja huono-osaisuutta. Riittävän
hyvä vanhemmuus määrittyy lapsen suojelun ja hoivan kautta sekä sen myötä, että vanhemmuuteen
kuuluu turvata lapsen yksilöllinen kehitys. Myös vanhemman kyky oman toiminnan muuttamiseen
nähdään tärkeänä. Tukiverkosto ja asiantuntijaverkosto nähdään riittävän hyvän vanhemmuuden
tukena ja lastensuojelun rooli näyttäytyy vanhemmuuden puutteita paikkaavana tekijänä.
Sosiaalityöntekijöiden käsityksen mukaan erityisvanhempien perheet ovat selkeästi tunnistettava
asiakasryhmä lastensuojelussa. Heidän tuen tarpeensa nähdään pitkäkestoisina ja monimuotoisina.
Perheiden tilanteita lastensuojelussa tulkitaan yksilöllisesti ja tukimuodot muokataan sen mukaisesti. Sosiaalityöntekijän työtä erityisvanhempien kanssa tukee aiempi kokemus sosiaalialan työstä
sekä itse hankittu lisätieto kehitysvammoista tai erityisen tuen tarpeista. Sosiaalityöntekijöiden
kokemuksissa moniammatillinen yhteistyö näyttäytyy keskeisenä. Lisäksi merkityksellisenä
koetaan asiakaslähtöisten työtapojen huomioiminen ja luottamuksellisen asiakassuhteen
muodostaminen. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (87 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | vanhemmuus | |
dc.subject.other | lastensuojelu | |
dc.subject.other | kehitysvammaisuus | |
dc.subject.other | oppimisvaikeudet | |
dc.title | Mitä on riittävän hyvä vanhemmuus? : sosiaalityöntekijöiden kokemuksia kehitysvammaisista vanhemmista ja heidän perheistään lastensuojelun asiakkaina | |
dc.title.alternative | Sosiaalityöntekijöiden kokemuksia kehitysvammaisista vanhemmista ja heidän perheistään lastensuojelun asiakkaina | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201612054942 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Social Sciences and Philosophy | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Sosiaalityö | fi |
dc.contributor.oppiaine | Social Work | en |
dc.date.updated | 2016-12-05T08:57:54Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 210 | |
dc.subject.yso | vanhemmuus | |
dc.subject.yso | perhe | |
dc.subject.yso | lastensuojelu | |
dc.subject.yso | kehitysvammaisuus | |
dc.subject.yso | oppimisvaikeudet | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |