dc.contributor.advisor | Usvamaa-Routila, Sirkka-Liisa. | |
dc.contributor.advisor | Pääjoki, Tarja. | |
dc.contributor.author | Saari, Anniina | |
dc.contributor.author | Rysä, Katariina | |
dc.date.accessioned | 2016-12-01T18:56:25Z | |
dc.date.available | 2016-12-01T18:56:25Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1704704 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52141 | |
dc.description.abstract | Tämä pro gradu-tutkielma käsittelee uuden kuvallisen representaation luomista ja
sitä varten luotua uutta menetelmää. Työ pyrkii vastaamaan kysymykseen, kuinka
luoda menetelmä, jonka avulla ymmärtää ja tulkita historiallisia tapahtumia.
Menetelmä on kehitetty useiden taidelähtöisten menetelmien, kuten etnodraaman,
historiallisen elävöittämisen ja etnografisen valokuvauksen pohjalta. Näitä
yhdistämällä tämän pro gradu -tutkielman tekemisen aikana on luotu
Madonreikäkamera-menetelmä, jonka mahdollisuuksia on testattu 12 työpajassa
vuosina 2015 ja 2016. Esimerkkitapauksena menetelmän kehityksessä ja sen
testaamisessa on käytetty Jyväskylän seminaarin historiaa ja siellä vaikuttaneita
henkilöitä.
Tutkielman aikana on syntynyt representaatioita useista historiallisista henkilöistä ja
nämä tulokset esitellään tiivistetysti myös tässä raportissa. Kuvallisten
representaatioiden ja työpajan ohjenuorien lisäksi projektin aikana syntyi Kultakalamalliksi
kutsuttu teoria siitä, kuinka tämän kaltaisella menetelmällä voidaan
saavuttaa suurempi yleisö ja jakaa heille menetelmää varten kerättyä tietoa. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (98 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | Jyväskylän seminaari | |
dc.title | Miten tulkita historiaa kuvallisesti? : Jyväskylän yliopiston opiskelijat tulkitsemassa seminaarin historiaa uuden taidekasvatusmenetelmän avulla | |
dc.title.alternative | Jyväskylän yliopiston opiskelijat tulkitsemassa seminaarin historiaa uuden taidekasvatusmenetelmän avulla | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201612014895 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Art and Cultural Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Taidekasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Art Education | en |
dc.date.updated | 2016-12-01T18:56:26Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 311 | |
dc.subject.yso | työpajat | |
dc.subject.yso | valokuvaus | |
dc.subject.yso | eläytyminen | |
dc.subject.yso | taidekasvatus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |