Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorVettenranta, Jouni
dc.contributor.authorHiltunen, Jenna
dc.contributor.authorNissinen, Kari
dc.contributor.authorPuhakka, Eija
dc.contributor.authorRautopuro, Juhani
dc.date.accessioned2016-12-01T08:44:56Z
dc.date.available2016-12-01T08:44:56Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.isbn978-951-39-6874-8
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1643811
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52110
dc.description.abstractKuinka hyvin neljäsluokkalaiset osaavat matematiikkaa ja hallitsevat luonnontieteitä? Miten he asennoituvat oppimiseen? Kuinka tasa-arvoista osaaminen on alakoulussa? Osaavatko tytöt ja pojat laskea yhtä hyvin? Onko osaamisessa koulujen välillä suuria eroja? Kuinka vanhemmat onnistuvat lasten oppimisen tukemisessa? Vaikuttaako vanhempien koulutus ja ammatti lapsen kouluosaamiseen? Millaisena suomalainen luonnontieteiden ja matematiikan opetus näyttäytyy kansainvälisessä vertailussa? Näihin kysymyksiin vastataan tässä raportissa, joka pohjautuu keväällä 2015 toteutetun kansainvälisen TIMSS-arviointitutkimuksen (Trends in International Mathematics and Science Study) tuloksiin. Tutkimuksessa tarkastellaan neljännen vuosiluokan oppilaiden matematiikan ja luonnontieteiden osaamista. Suomalainen perusopetus on todettu aiemmin muun muassa PISA-arvioinneissa tuloksiltaan korkealaatuiseksi ja tasa-arvoiseksi. Nyt on Suomessa toisen kerran peräkkäin selvitetty neljännen vuosiluokan oppilaiden osaamista kansainvälisesti verraten. Vuoden 2015 ja 2011 tutkimusten tuloksia vertaamalla voidaan tarkastella osaamisessa ja taustamuuttujissa tapahtuneita muutoksia. Millaisia oppimistulokset sitten ovat alakoulussa? Missä vaiheessa perusopetuksen päättövaiheessa näkyvien oppimistulosten pohja alkaa rakentua? Raportti antaa katsauksen luonnontieteiden ja matematiikan oppimistuloksiin sellaisessa peruskoulun vaiheessa, joka on kiinnostava ja erityisen hyödyllinen opetuksen kehittämisen kannalta.
dc.format.extent1 verkkoaineisto (90 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherJyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherTIMSS-tutkimus
dc.titleLapsuudesta eväät oppimiseen : neljännen luokan oppilaiden matematiikan ja luonnontieteiden osaaminen : kansainvälinen TIMSS-tutkimus Suomessa
dc.title.alternativeNeljännen luokan oppilaiden matematiikan ja luonnontieteiden osaaminen
dc.typebook
dc.identifier.urnURN:ISBN:978-951-39-6874-8
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2f33
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationbook
dc.subject.ysomatematiikka
dc.subject.ysoluonnontieteet
dc.subject.ysoalakoulu
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysoosaaminen
dc.subject.ysooppimistulokset
dc.subject.ysosukupuoli
dc.subject.ysotasa-arvo
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysokoulutusjärjestelmät
dc.subject.ysokansainvälisyys
dc.subject.ysoSuomi
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright