Show simple item record

dc.contributor.advisorVuorisalo, Mari
dc.contributor.authorLeppänen, Emmi
dc.contributor.authorPenttilä, Sonja
dc.date.accessioned2016-11-29T14:03:00Z
dc.date.available2016-11-29T14:03:00Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1644055
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52072
dc.description.abstractLeppänen, Emmi ja Penttilä, Sonja. 2016. Kouluvalmiuden ja temperamentin välinen yhteys vanhemman arvioimana. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 70 sivua. Tässä tutkimuksessa tutkittiin onko esikoululaisen temperamentilla vaikutusta hänen kouluvalmiuteensa vanhempien ollessa arvioitsijoina. Selvitimme sitä, mitkä taustatekijät vaikuttavat kouluvalmiuden osa-alueisiin sekä mitkä temperamenttipiirteet vaikuttavat kouluvalmiuteen. Lisäksi selvitimme millaista tämä yhteys on. Keskeisin temperamenttiteoria tässä tutkimuksessa on Thomasin ja Chessin yhdeksän temperamenttipiirrettä sisältävä teoria. Nämä piirteet ovat aktiivisuus, rytmisyys, lähestyminen uusissa tilanteissa, reaktioiden intensiivisyys, mielialan laatu, sinnikkyys, responsiivisuuskynnys, häirittävyys sekä sopeutuminen. Tutkimuksessa mukana olivat aktiivisuus, lähestyminen uusissa tilanteissa, mielialan laatu sekä häirittävyys. Kouluvalmiutta käsitellään Turun mallin mukaisesti ja se sisältää osa-alueet kielelliset valmiudet, omatoimisuus ja päivittäistoiminnot, sosiaaliset taidot ja tunneilmaisu, matemaattiset valmiudet, motorikka, visuomotoriikka ja hahmotus sekä työskentelytaidot ja käyttäytyminen oppimistilanteissa. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin verkkokyselylomakkein keväällä 2015. Tutkimukseen vastasi 88 (n=88) esikouluikäisen lapsen vanhempaa kuudelta eri paikkakunnalta ympäri Suomen. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla. Lapsen sukupuolella ja syntymäkuukaudella oli vaikutusta kouluvalmiuteen. Perhetekijöillä ei puolestaan ollut juurikaan yhteyttä kouluvalmiuden kanssa. Aktiivisuus, lähestyminen uusissa tilanteissa, mielialan laatu ja häirittävyys olivat kaikki jossain määrin yhteydessä kouluvalmiuden kanssa. Aktiivisuus ja häirittävyys olivat yhteydessä lähes kaikkiin kouluvalmiuden osa-alueisiin, mutta lähestyminen uusissa tilanteissa oli yhteydessä ainoastaan sosiaalisiin taitoihin ja tunneilmaisuun. Lapsesta itsestään riippumattomat ominaisuudet olivat siis yhteydessä vanhempien arvioimaan kouluvalmiuteen. Se, miten lapsen koulunaloitus sujuu, on siis riippuvaista myös lapsen temperamentista.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (70 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherTemperamentti
dc.subject.otherkouluvalmius
dc.subject.otheresiopetus
dc.subject.otherkoulun aloitus
dc.titleKouluvalmiuden ja temperamentin välinen yhteys vanhemman arvioimana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201611294830
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.date.updated2016-11-29T14:03:01Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysotemperamentti
dc.subject.ysokoulukypsyys
dc.subject.ysoesiopetus
dc.subject.ysokoulu


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record