Mikä nuorta liikuttaa? : tutkimus liikuntatottumusten rakentumisesta lapsesta nuoreksi aikuiseksi
Julkaistu sarjassa
Liikunnan ja kansanterveyden julkaisujaTekijät
Päivämäärä
2016Oppiaine
LiikuntapedagogiikkaTutkimuksessa kuvataan lapsena liikunta-aktiivisuudeltaan erilaisten nuorten liikuntatottumusten
rakentumista lapsesta nuoreksi aikuiseksi. Nuorten kokemuksia tarkastellaan yksilöllisesti
ja koko elämäntilanteen kokonaisuus huomioiden elämänkulun näkökulmasta.
Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, miten liikunta-aktiivisuus muuttuu elämänkulun aikana
ja millaisiksi nuoret kuvaavat niitä elämänkulun kokemuksia, jotka ovat heidän liikunta-aktiivisuuttaan
muuttaneet. Lisäksi tehtävänä oli kuvata, millainen asema liikunnalla
on nuoren arjessa.
Retrospektiivisen pitkittäistutkimuksen muodosti kaksi erillistä aineistonkeruuvaihetta.
Tutkimusaineisto kerättiin samoilta henkilöiltä vuosina 2001 ja 2011–2012. Ensimmäisen
vaiheen (ikä 11 vuotta) liikunta-aktiivisuutta käsittelevä kyselylomakeaineisto (n=
240) kerättiin Oulun, Jyväskylän ja Turun seudulta. Haastatteluaineiston (n=24, paljon liikkuvia
12, vähän liikkuvia 12) keräsin Oulun ja Jyväskylän seudulta. Toiseen vaiheeseen (ikä
21 vuotta) osallistuneista nuorista lapsena paljon liikkuviksi arvioituja oli kuusi ja vähän
liikkuviksi arvioituja viisi. Heistä poikia oli kuusi ja tyttöjä viisi. Toisen vaiheen aineistonkeruumenetelmiä
olivat haastattelu, kyselylomake, aktiivisuuspäiväkirja, kiihtyvyysanturimittaus
ja liikunta elämänkulussa -piirros. Haastatteluaineiston, jota tukiaineistot täydensivät,
analysoin kerronnallista työtapaa käyttäen.
Elämänkulkutarinat osoittivat liikunta-aktiivisuuden vaihtelevan läpi nuoruuden.
Lapsuudessa paljon liikkunut voi vähän liikuntaa sisältäneen ajanjakson jälkeen lisätä liikunta-aktiivisuutta
uudelleen aikuisuuden kynnyksellä. Lapsuudessa vähän liikkuvan liikunta-aktiivisuus
voi myös lisääntyä nuoruuden aikana. Lapsuuden ja nuoruuden sosiaaliset
toimintaympäristöt vaikuttavat liikuntatottumusten rakentumiseen. Eri tavalla arjessaan
liikkuville nuorille liikunnan merkitykset ja liikunta-aktiivisuuden muutoskohdat olivat
moninaiset. Myönteisesti liikunta-aktiivisuuteen vaikuttivat urheiluun panostaminen,
välimatkaliikunnan valitseminen, peruskoulun aloitus, elämän vakiintuminen, perhe, ystävät ja urheiluseuratoimintaan osallistuminen. Liikunnan väheneminen liittyi opiskeluun panostamiseen,
loukkaantumisiin, mopon hankintaan, lapsuuden kodista muuttoon heti peruskoulun
jälkeen, joukkueen hajoamiseen ja kiusatuksi tulemiseen. Liikunta-aktiivisuutta
lisääviksi tai vähentäviksi asioiksi osoittautuivat asuinpaikan vaihtuminen, koululiikunta,
asepalvelus, työelämä ja seurustelu. Nuoren itselleen asettamat tavoitteet, liikunnan merkityksen
tiedostaminen ja erityisesti se, millaiset arjen valinnat tuntuvat merkityksellisiltä
tässä ja nyt, määrittivät liikunnan asemaa nuoren arjessa.
Liikunnan lisäämiseen kohdistettavien toimenpiteiden tulisi tavoittaa kaikki samanikäiset
mutta huomioida eri tavoin arjessaan liikkuvat ja liikunnalle erilaisen merkityksen
antavat nuoret elämänkulun eri ajankohtina. Tutkimus osoitti, että liikunta-aktiivisuuden
lisääntymiseen voidaan vaikuttaa lapsuudessa, nuoruudessa ja varhaisaikuisuudessa. Elämänkulun näkökulmasta koulu tavoittaa lähes kaikki saman ikäiset. Koulun asemaa liikuntatottumusten
rakentumisessa voitaisiin vahvistaa.
...
Muu nimeke
Tutkimus liikuntatottumusten rakentumisesta lapsesta nuoreksi aikuiseksiJulkaisija
LIKES-tutkimuskeskusISBN
978-951-790-405-6ISSN Hae Julkaisufoorumista
2342-4788Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Väitöskirjat [3599]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lapsesta aikuiseksi : elämänkaaren aikana muotoutuvat yksilölliset kehityspolut elämänsiirtymiin 60-vuotiaana : koottuja tutkimustuloksia
Saajanaho, Milla; Kekäläinen, Tiia; Reinilä, Emmi; Ahola, Johanna; Kokko, Katja (Jyväskylän yliopisto, 2021) -
Nuorta liikkumaan motivoiva oppimisympäristö
Lehtinen, Ville (2021)Pro gradu –tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisessa oppimisympäristössä nuori motivoituu liikkumaan. Tutkimustehtävänä oli selvittää mitkä asiat nuori kokee ympäristössään keskeisinä tekijöinä, jotta hän haluaa ... -
Developmental Psychological Perspectives on Transitions at Age 60: Individuals Navigating Across the Lifespan (TRAILS)
Reinilä, Emmi; Kokko, Katja; Kekäläinen, Tiia; Saajanaho, Milla; Ahola, Johanna (2023)The TRAILS (Developmental Psychological Perspectives on Transitions at Age 60: Individuals Navigating Across the Lifespan) dataset is the latest follow-up of the Jyväskylä Longitudinal Study of Personality and Social ... -
Lasten ja nuorten liikuntaa Lumijoella ja Jyväskylässä : omaehtoiseen liikuntaan kannustavat tekijät 5., 7. ja 9. luokkalaisilla
Karjula, Henri (2014)TIIVISTELMÄ Henri Karjula (2014). Lasten ja nuorten liikuntaa Lumijoella ja Jyväskylässä. Omaehtoiseen liikuntaan kannustavat tekijät 5., 7. ja 9. luokkalaisilla. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto. ... -
Liikkuvatko 11-16 -vuotiaat nuoret tarpeeksi vapaa-aikanaan?
Renko, Jani-Petteri (2000)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.