Lapset kriisien kuvissa : nuoret kuvien tulkitsijoina
Abstract
Tutkimus pohjautuu ”Lapset kriisien kuvissa” -hankkeen kuvamateriaalien testaamiseen opetustilanteissa. Hanke toteutettiin yhteistyönä Suomen Planin, Valtion taidemuseoiden ja Museopedagoginen yhdistys Pedaali ry:n kanssa. Tutkimuksessa käytettiin Jyväskylän taidemuseon pilotin aikana hankittua tutkimusmateriaalia. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa kriisikuvien merkityksistä nuorten näkemänä ja heidän suhtautumisestaan kriisikuviin, kun kuvissa näkyi lapsia. Kuvia tarkasteltiin lasten oikeuksien näkökulmasta. Eettiset kysymykset nousivat usein esiin tutkimuksen eri vaiheissa.
Tutkimuksessa kriisikuvien merkityksiä haettiin esiin havainnoimalla nuoria opetustilanteissa. 16 – 19 -vuotiaat toisen asteen opiskelijat reagoivat melko raakoihin kriisikuviin empaattisesti ja hämmästellen. Tutkimuksen kuvamateriaaleina käytettiin media- ja taidekuvia sekä War Child -elokuvaa. Tutkimuksen nuoret toivat kokemuksiaan esiin maailman lasten kokemista kriiseistä ja suhteuttivat kokemuksiaan omaan elämismaailmaansa.
Nuoret analysoivat runsasta kuvamateriaalia erilaisissa oppimisympäristöissä. Mediakuvien analysointi tapahtui koulun luokassa. Taidekuvien merkityksiä etsittiin Jyväskylän taidemuseon ja kulttuurikahvilan näyttelyiden teoksista. Kriisien merkitykset ja omakohtaiset kokemukset kriiseistä heijastuivat nuorten itse tehdyissä kuvissa ja työpajan betonireliefi -teoksissa.
Tutkimuksen aineistoa analysoidaan suhteessa lasten oikeuksiin ja Marjo Räsäsen kokemuksellisen taiteen oppimisen mallin avulla. Nuoret tulkitsevat media- ja taidekuvia oman kulttuurinsa näkökulmasta. Kuvissa näkyy lapsia, joiden elämismaailma on erilainen. Nuorten tekemät analyysit media- ja taidekuvista heijastavat heidän omaa käsitystä lasten kokemien kriisien merkityksistä. Prosessin aikana syntyneet kokemukset ja tunteet purkautuvat nuorten itse tehdyissä teoksissa.
Tutkimus paljastaa, että nuorten mielestä raakojakin kriisikuvia voi analysoida toisen asteen koulutuksessa. Lapset kuvataan usein kyseenalaisilla tavoilla ja lapsen hätää kriiseissä käytetään hyväksi aikuisten tarkoituksiin. Toisaalta kriisikuvat tuovat esiin lasten asemaa ja ongelmia maailman kriisitilanteissa. Tutkimuksen kuvat ja nuorten esiin tuomat näkemykset niistä heijastavat yhteiskunnan arvoja, oikeudenmukaisuutta ja lasten asemaa visuaalisessa kulttuurissa.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2011
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011112111708Use this for linking
Language
Finnish