dc.contributor.advisor | Hakala, Juha T. | |
dc.contributor.author | Honkasaari, Outi | |
dc.date.accessioned | 2016-10-09T14:11:25Z | |
dc.date.available | 2016-10-09T14:11:25Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1575496 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51569 | |
dc.description.abstract | Tutkielmani on teoreettinen, mannermaiseen nykyfilosofiaan ja lacanilaiseen psykolingvistiikkaan perustuva ja fokusoi kasvatuksen kysymyksiin. Kasvatustieteeseen viitekehys tuo uuden näkökulman.
Tavoitteena on etsiä perusteltuja näkemyksiä jälkimodernin kasvatuksen rapautumisen prosessille ja hämmennyksen ilmapiirille. Kysymys lapsen ja nuoren identiteetin rakentumisesta on aktuelli. Kasvatusalan ammattilaiset ja huoltajat kohtaavat lisääntyvästi identiteettiä koskevia kysymyksiä. Samanaikaisesti kasvatuksen kysymyksissä vallitsee neuvottomuus ja kyvyttömyys ymmärtää kulttuurisia ilmiöitä. Kasvatustiede tieteenalana vaikenee aihepiiristä.
Tarkasteluni lähtökohtana on subjektin ymmärryksen perustavanlaatuisuus kasvatuksen käsitteiden ja teorioitten rakentamisessa. Käsitys subjektista vaikuttaa käytännön työhön, rakentaa käsityksiämme tiedosta, ja laajenee oppimisen ja opettamisen kysymyksiin.
Tutkielmassa erittelen lacanilaisen metateorian viitekehykset ja siihen kutoutuvat Freudin oidipaaliteorian uudelleenluennan keskeiset näkemykset. Sijoitan teorian laajempaan kontekstiin ajattelun ja käsitteistön erityislaatuisuuden tekemisessä ymmärrettäväksi. Konteksti rakentuu ihmistieteitten tieteenfilosofisesta kriisiytymisestä 1900-luvun puolivälissä ja sen seurannaisvaikutuksista: strukturalismin ohjelman rakentumisesta ja jälkistrukturalismin modifikaatioista. Historiallistan Lacanin rakenteellista teoriaa ja kuljetan teoreettisen jäsennyksen median, teknologisoituvan uuden talouden ja identiteetin kytkentöihin. Esitän Lacanin jakaantuneen subjektin ja identifioitumisen merkityksen. Näkemyksessä korostuvat subjektin toimintaa määräävät, tietoisuuden ylittävät rakenteet: kieli, kulttuuri; historia, ideologia ja tiedostamaton.
Johtopäätökseni on, että ihmistieteitten tieteenfilosofisen kriisiytymisen seurannaisvaikutukset näkyvät edelleen kasvatustieteen teorioissa. Taustaideologioiden, kulttuuristen ilmiöiden, luonnollistuneiden käsitteiden ja myyttien tunnistaminen ja purkaminen on oleellista. Lacanin metateorialla on kontribuutiota rakentaa kasvatuksen kysymyksiä ajassamme. Se avautuu aikamme ideologioiden ja kulttuuristen ilmiöiden tunnistamiseen, subjektin rakentumisen ymmärtämiseen, identiteetin kysymyksiin, niiden purkamiseen ja kasvatuksen teoreettisiin näkemyksiin. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (126 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | Lacan, Jacques | |
dc.subject.other | Freud, Sigmund | |
dc.subject.other | ihmistieteitten tieteenfilosofinen kriisi | |
dc.subject.other | postoidipaalinen | |
dc.subject.other | media ja identiteetti | |
dc.title | Lapsen kysymys ja Toisen voima : Lacanin teoria ja kasvatus jälkimodernissa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201610094305 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2016-10-09T14:11:25Z | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | kasvatus | |
dc.subject.yso | strukturalismi | |
dc.subject.yso | psykoanalyysi | |
dc.subject.yso | media | |
dc.subject.yso | identiteetti | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.rights.accessrights | Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat. | fi |
dc.rights.accessrights | Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat. | fi |
dc.rights.accessrights | This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities. | en |
dc.type.okm | G2 | |