University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Tytöt ja pojat lukijoina : lukutaito ja lukuharrastuneisuus neljällä lounaissuomalaisella alakoululla

Thumbnail
View/Open
871.1 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Rajala, Marjaana
Date
2015
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Marjaana Rajala 2015. Tytöt ja pojat lukijoina. Lukutaito ja lukuharrastuneisuus neljällä lounaissuomalaisella alakoululla. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 81 s. ja 6 liitettä. Suomalaisten nuorten lukutaito on viimeisimpien PISA-tutkimusten mukaan heikentynyt. Erityisesti poikien lukutaidon heikkeneminen on herättänyt huolta. Poikien lukutaito on peruskoulun päättövaiheessa tyttöjen lukutaitoa heikompaa. Lukutaito ja lukuharrastuneisuus ovat toisiaan ruokkivia ja toisistaan riippuvaisia. Kansainvälisesti tarkasteltuna Suomessa luetaan paljon, ja perinteisesti tytöt ovat olleet erityisen ahkeria ja monipuolisia lukijoita. Tässä tutkimuksessa haluttiin selvittää, onko tyttöjen ja poikien välinen lukutaitoero havaittavissa jo alakoululuokilla. Tämä tutkimus tarkastelee alakoulun 2.–6. luokkien oppilaiden lukutaitoa ja 6 luokan oppilaiden lukuharrastuneisuutta. Tutkimusaineisto kerättiin neljältä lounaissuomalaiselta alakoululta. Lukutaitoa kartoitettiin kansallisesti normitetun ALLU-testistön, eli Ala-asteen Lukutestin osatestien tuloksien yhteenlaskettujen pistemäärien pohjalta. ALLU-testistön osatestien pistemäärien summa kerättiin takautuvasti kuudensien luokkien oppilailta heidän 2.–6. luokkiensa ajalta. Tutkimuksen toisessa osiossa tarkasteltiin kuudesluokkalaisten lukuharrastuneisuutta mukaillen Saarisen ja Korkiakankaan (2009) lukuharrastuneisuutta kartoittavaa kyselytutkimusta. Kyselytutkimus teetätettiin sähköisenä Webropol-kyselynä samoilla kouluilla lukutaitokartoituksen kanssa. Tässä tutkimuksessa tyttöjen lukutaito oli ALLU-testin pistemäärien perusteella poikia parempaa. Viidennellä luokalla sukupuolten välinen lukutaitoero oli tilastollisesti merkitsevä. Myös muilla luokka-asteilla, 3. luokkaa lukuun ottamatta, oli nähtävissä tyttöjen poikia parempi lukutaito. Vertailtaessa ALLU-testituloksia eri luokka-asteilla, oli tuloksissa selvä korrelaatio eri luokka-asteiden lukutaitoa kuvaavien pistemäärien välillä. Lukutaito 2. luokalla heijastui selvästi alakoulun viimeiselle luokalle saakka. Vaikka tytöt käyttivät kirjojen lukemiseen hieman enemmän aikaa kuin pojat, ei tyttöjen ja poikien välillä ollut havaittavissa eroja lukemisen monipuolisuudessa. Sukupuolten välillä ilmeni kuitenkin eroja luettujen kirjallisuustyyppien välillä. Tytöt suosivat romantiikkaa ja pojat huumoria ja erityisesti sarjakuvia. Nuoret lukevat myös samantyyppisiä kirjoja, kuten fantasiakirjoja. Luettujen lehtityyppien suhteen poikien ja tyttöjen välillä oli eroja. Pojat suosivat sarjakuva-, sanoma-, harraste- sekä tietokone- ja pelilehtiä selvästi tyttöjä enemmän. Tytöillä puolestaan nuortenlehdet olivat suosituin lehtiryhmä. Tytöt käyttivät hieman enemmän aikaa sosiaalisessa mediassa kuin pojat, jotka puolestaan pelasivat selvästi enemmän. Tietokoneen ja älylaitteiden käytöllä ei ollut selvää yhteytä painettujen tekstimateriaalien lukemisen kanssa. Vaikka lukuharrastuneisuudessa ei esiintynyt oleellisia eroja, oli tyttöjen lukutaito poikia parempaa jo alaluokilla. Tämän vuoksi poikien lukutaidon kehittämiseen ja lukuinnon kehittämiseen tulee kiinnittää erityistä huomiota. ...
Keywords
Lukutaito lukuharrastus lukuharrastukseen sitoutuminen sukupuoli lukutaito sitoutuminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201610054278

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24532]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • How Are Practice and Performance Related? Development of Reading From Age 5 to 15 

    van Bergen, Elsje; Vasalampi, Kati; Torppa, Minna (John Wiley & Sons, 2021)
    Does reading a lot lead to better reading skills, or does reading a lot follow from high initial reading skills? The authors present a longitudinal study of how much children choose to read and how well they decode and ...
  • Suomalaisoppilaiden lukemiseen sitoutuminen, taustatekijät ja lukutaito : yhteyksien etsiminen polkuanalyysillä 

    Leino, Kaisa; Nissinen, Kari (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2018)
  • 2.-6. -luokkalaisten lasten lukuharrastuneisuus, lukijaminäkuva ja lukumotivaatio 

    Myllylä, Juliaana (2015)
    Myllylä, Juliaana. 2.–6. -luokkalaisten lasten vapaa-ajan lukuharrastuneisuus, lukumotivaatio ja lukijaminäkuva. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2015. 72 sivua. Tämän ...
  • Yhdeksäsluokkalaisten keinot lukutaidon kehittämiseksi 

    Sääkslahti, Minna; Saviniemi, Maija; Palola, Elina (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2020)
    Nuorten lukutaito on ollut viime vuosina usein esillä mediassa. Keskustelussa on noussut esiin erityisesti huoli lukutaidon heikkenemisestä ja lukemisharrastuksen hiipumisesta. Aihetta ovat käsitelleet lähes pelkästään ...
  • Lukutaidon ja kodin lukuympäristön yhteys lasten lempikirjoihin ensimmäisellä luokalla : Elloja, Risto Räppääjiä ja dinosauruskirjoja 

    Reinilä, Juha-Matti; Simonen, Joonas (2014)
    Tutkielmassa selvitettiin lukutaidon ja kodin lukuympäristön yhteyttä lasten lempikirjoihin. Lisäksi tarkasteltiin sukupuolten, riski- ja kontrolliryhmän sekä heikkojen ja muiden lukijoiden välisiä eroja lempikirjojen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre