Demokraattisen kansalaisen hyveet Carlos Alberto Torresin kansalaisuuskäsityksessä
Tiainen, K. (2014). Demokraattisen kansalaisen hyveet Carlos Alberto Torresin kansalaisuuskäsityksessä. Kansalaisyhteiskunta, 5 (1), 110-138.
Published in
KansalaisyhteiskuntaAuthors
Date
2014Copyright
© Tiainen, 2014. Tämä artikkeli on julkaistu Creative Commons Attribution 3.0. lisenssillä.
Muuttuvassa maailmassa tulisi pohtia, millaisia kansalaisia haluamme kasvattaa.
Erityisen tärkeää on pysähtyä tarkastelemaan koulutuksen roolia demokraattisten
kansalaisten kasvattajana. Yhdysvaltalaisen kriittisen kasvatuksen teoreetikon Carlos Alberto Torresin
111
teoreettinen lähestymistapa yhdistää kansalaisuuteen kytkeytyviä teoreettisia
ja toimintapoliittisia haasteita sekä normatiivisia näkemyksiä. Torresin monipuolinen
esitys kansalaisuuteen kohdistuvista dilemmoista sekä konstruktio
demokraattis-monikulttuurisesta kansalaisuudesta rinnastaa teoreettista ja
poliittista, ja samalla pyrkii vastaamaan kysymykseen ”miten tulisi olla”. Yksi
Torresin demokraattis-monikulttuurisen kansalaisuuskäsityksen monista ulottuvuuksista
on näkemys siitä, millaisia hyveitä kansalaisuuskasvatuksen tulisi
tukea.
Publisher
Kansalaisyhteiskunnan tutkimuksen seuraISSN Search the Publication Forum
1799-0513Metadata
Show full item recordCollections
- 2014: 1 [13]