Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLeppänen, Sirpa
dc.contributor.advisorKytölä, Samu
dc.contributor.authorRuuskanen, Aleksi
dc.date.accessioned2016-09-20T13:53:45Z
dc.date.available2016-09-20T13:53:45Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1574637
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51411
dc.description.abstractTutkielman tarkoituksena oli tarkastella narratologian ja tyylintutkimuksen keinoin Saatanan näkökulman vaikutusta Eevan kuvaukseen ja luonnehdintaan John Miltonin runoeepoksessa ”Paradise Lost” (1674, suom. ”Kadotettu paratiisi”), joka kertoo uudelleen juutalais-kristillisen syntiinlankeemusmyytin. Kriitikot ovat kiinnittäneet runsaasti huomiota Eevan hahmoon kuluneina vuosikymmeninä, ja Miltonia on vuoroin pidetty niin edistyksellisenä Eevan puolustajana ja tasa-arvon kannattajana kuin paavalistisen ja naisvihamielisen perinteen jatkajanakin. Vaikka useat Milton-tutkijat ovat yhtä mieltä siitä, että Eeva ja Aadam esitellään ensi kertaa lukijalle Eedeniin tunkeutuneen Saatanan näkökulmasta, selvittämättä on jäänyt, missä määrin Saatanan kognition ja sisäisen maailman voidaan olettaa vääristävän Eevan luonnehdintaa. Tutkielma pyrki selvittämään, voidaanko Seymour Chatmanin narratiivista näkökulmaa käsittelevän suodatusmallin (filtration) avulla osoittaa, että Eevaa luonnehtiva kuvauskieli on suodattunut Saatanan mielen ja psykologisen kokemusmaailman lävitse eepoksen kirjoissa 4 ja 9. Kohtauksista pyrittiin tunnistamaan suodatukseen viittaavaa kieliainesta tyylintutkimuksellisin menetelmin ja siten määrittämään, mitkä kohdat mahdollisesti ovat suodattuneet Saatanan lävitse ja minkä aspektin kautta: näön, tuntemuksen vai tietämyksen. Suodatusanalyysin tulokset osoittivat, että Saatana on usein narratiivin keskiönä (centre) ja toisinaan myös vähintäänkin visuaalisena suodattimena. Siitä ei kuitenkaan voida vielä päätellä, että kertojan välittämä kuva Eevasta olisi vinoutunut tai muutoin epäluotettava niissä kohtauksissa, joissa hän on Saatanan katseen alaisena. On mahdollista, että kertoja käyttää Saatanan silmiä vain narratiivin fokuksen orientoimiseksi eikä välitettävän narratiivin sisällön vääristämiseksi. Analyysin ei onnistunut osoittaa suodatuksen kestoa silloin, kun sen katsottiin olevan vahvimmillaan, eli kytkettynä paitsi Saatanan näköaistiin myös tunteisiin ja tietämykseen. Vaikka Eevan ja Aadamin esittelykohtauksessa runotekstistä pystyttiin tunnistamaan saatanallista suodatusta, siitä ei voitu päätellä, kuinka monen säkeen ajan suodatus tarkalleen ottaen oli voimassa ja milloin näkökulma vaihtui takaisin kertojaan, vai vaihteliko näkökulma kenties Saatanan ja kertojan välillä pitkin kohtausta.fi
dc.description.abstractTutkimukses opittih tiijustua narratolougien da stiil’antutkimuksen vuoh sit, kuibo Sattanan perspektiivu vaikuttau Jevan kuvuandah da harakteriziiruičendah John Miltonan runoeeposas ”Paradise Lost” (1674, karj. ’kavonnuh ruaju’), kudamas saneltah uvvessah jevreilöin da hristianskoin rahvahan riähkih kaduomizen miffah nähte. Mennyzil vuozikymmenil literatuurantutkijat lujah kiinitettih huomavuo Jevah, da Miltonua piettih konzugo omua aigua iel olijannu Jevan puolistajannu daigi taza-arvon kannattajannu, konzugo Puavilan naizii painajan perindehen jatkajannu. Hos äijät Miltonan tutkijat ollah yhty mieldy sit, gu Jevua da Adamua ezmästy kerdua ozutetah lugijale juuri Edemah tungevunnuon Sattanan perspektiivaspäi, ga vie on šeikuimattah, äijälgo Sattanan mielet da tunnot viäristetäh Jevan harakteriziiruičustu. Tutkimukses tahtottih tiijustua, eigo Seymour Chatmanan narratiivizeh perspektiivah niškoi luajitun fil’truičendumallin (filtration) vuoh voija ozuttua, gu Jevua kuvailii kieli fil’truiččihes juuri Sattanan mieles da psiholougizes kogemusmuailmas läbi. Anualizas opittih löydiä stiil’antutkimuksen metoudoin vuoh mostu kielenainestu, kudai vihjannus fil’truičendah, daigi kaččuo, mittumat kohtat voijah sanuo ollah fil’truittu Sattanas läbi misgi aspektas: nägemizes, tundolois libo tiedolois. Fil’truičenduanualizan tulokset ozutetah, gu Sattan puaksuh on juuri narratiivan keskikohtannu (centre) da toiči vähimyölleh sežo vizualizennu fil’trannu. Yhtelläh, sen perustehel ei sua sanuo, gu kerdojan annettu kuva Jevas viäristynnys libo ollus ebäluotettavu niilöis kohtavuksis, kudamis häi on Sattanan kačottu. Kerdoi toinah käyttäy Sattanan silmii ei narratiivan syväindön viäriständäh, vaigu narratiivan fokusan orijentiiruičendah. Anualizal ei ozitunnuh ozuttua, mittuine levei on sattanalline fil’truičendu silloi, konzu se oli kaikkii vägevembi, toizin sanoin yhtistetynny kui Sattanan nägemizeh mugagi tundoloih daigi tiedoloih. Hos Jevan da Adaman ozuttelukohtavukses voibi tunnistua sattanallistu fil’truičendua, ga sen perustehel ei sua sanuo, äijiengo runorivilöin aigua fil’truičendu oli aktiivine libo konzugo perspektiivu siirdyi järilleh kerdojah, vai ei vaihtelluh Sattanan da kerdojan välil kogo kohtavuksen aigua.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (80 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherMilton, John
dc.title"Satan still in gaze" : Satan's point of view in Eve's representation in Milton's Paradise lost
dc.title.alternativeSatan's point of view in Eve's representation in Milton's Paradise lost
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201609204153
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.date.updated2016-09-20T13:53:45Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysokertomarunot
dc.subject.ysosyntiinlankeemus
dc.subject.ysonarratologia
dc.subject.ysofokalisaatio
dc.subject.ysonäkökulma
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot