Seksuaaliopetus yläkoulussa ja lisääntymisbiologian oppituntien vaikutus 9. -luokkalaisten seksuaaliterveystietoihin
Tekijät
Päivämäärä
2016Seksuaalisuus on moniulotteinen kokonaisuus, ja siihen vaikuttavat muun muassa biologiset, psykologiset, eettiset, sosiaaliset ja kulttuuriset tekijät. Seksuaalisen kehittymisen ajoittuminen ja tahti vaihtelevat yksilöllisesti, mikä aiheuttaa oman haasteensa seksuaalikasvatukselle. Seksuaalikasvatuksella pyritään lisäämään tietoja, taitoja ja tasa-arvoa sekä vaikuttamaan myönteisesti seksuaaliterveyteen, joka rakentuu turvallisesta, nautinnollisesta ja tyydyttävästä seksielämästä sekä vastuullisesta seksuaalikäyttäytymisestä. Seksuaalikasvatuksen tulisi alkaa heti syntymän jälkeen ja jatkua läpi elämän. Koulussa annettava seksuaaliopetus on tärkeä osa seksuaalikasvatusta. Vuoden 2004 opetussuunnitelman perusteissa yläkoulun seksuaaliopetus sisältyy 7. ja 8. luokan terveystietoon sekä 9. luokan biologiaan, ja sen suunnittelun edellytetään tapahtuvan ainerajat ylittävällä yhteistyöllä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää yläasteen biologian seksuaaliopetuksen vaikutusta oppilaiden seksuaaliterveystietoihin. Lisäksi tavoitteena oli kartoittaa yläasteen seksuaaliopetuksen ominaispiirteitä sekä biologian ja terveystiedon opettajien välistä yhteistyötä seksuaaliopetuksessa meneillään olleen opetussuunnitelmauudistuksen valossa. Tutkimus toteutettiin yhdessä keskisuomalaisessa yläkoulussa, jonka kolmea biologian ja yhtä terveystiedon opettajaa haastateltiin, ja haastattelut analysoitiin kvalitatiivisesti. Kahdelle oppilasryhmälle tehtiin seksuaaliterveystietojen mittaus lomakekyselyllä ennen biologian seksuaaliopetusta, ja sama lomakekysely toistettiin oppituntien jälkeen. Saatuja tuloksia analysoitiin kvantitatiivisesti. Tutkimuksen mukaan biologian ja terveystiedon sisällöissä on päällekkäisyyksiä, vaikka painotukset oppiaineiden välillä vaihtelevat ja eräät teemat sisältyvät vain yhteen aineeseen. Opettajat kokivat päällekkäisyyden yksinomaan positiiviseksi asiaksi. Tutkimuksessa kävi ilmi, että biologian ja terveystiedon opettajien yhteistyö seksuaaliopetuksessa on lähestulkoon olematonta. Opettajat arvelivat yhteistyön lisääntyvän uuden opetussuunnitelman myötä. Tässä tutkimuksessa sukupuoli tai seksuaalisuuden aihepiirien sukupuolittuneisuus ei juurikaan heijastunut oppilaiden seksuaaliterveystietoihin tai niiden muutoksiin. Tutkimuksen mukaan biologian oppitunneilla on myönteinen vaikutus yhdeksäsluokkalaisten seksuaaliterveystietoihin erityisesti niissä aihepiireissä, jotka painottuvat vain biologiaan sekä niissä, joita käsitellään sekä biologiassa että terveystiedossa. Vähäisiä muutoksia havaittiin myös oppilaiden arvoissa ja asenteissa biologian oppituntien myötä. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että biologian seksuaaliopetuksella on tärkeä merkitys nuorten seksuaaliterveystietojen kartuttajana.
...
Sexuality is multi-dimensional entity and it is influenced e.g. by biological, psychological, ethical, social and cultural factors. Timing and pace of sexual development varies individually, which challenges the sexual education. Sexual education aims to increase knowledge, skills and equality together with positive effect on sexual health that is built on safe, enjoyable and satisfying sex life and responsible sexual behavior. Sexual education should begin immediately after birth and continue throughout life. School teaching has important role in sexual education. In the 2004 national core curriculum guidelines the sexual education of secondary school is included in health education of 7th and 8th grade and biology of 9th grade and planning of it is required to take place in co-operation over subject boundaries. The aim of this study was to find out how does sexual education of biology of secondary school impact on pupil’s sexual health knowledge. The other aim was to survey the characteristics of sexual education of secondary school and cooperation between biology and health education teachers in sexual education in the light of the ongoing curriculum reform. Study was carried out in one school in Central Finland. Three biology and one health education teachers were interviewed and interviews were analyzed qualitatively. Sexual health knowledge of two pupil groups was measured by questionnaire before sexual education of biology, and the same questionnaire was repeated after lessons. Obtained results were analyzed quantitatively. Results showed that contents of biology and health education overlapped although focus between subjects varies and some themes are included only in one subject. Teachers experienced overlaps to be solely positive matter. The study revealed that co-operation between biology and health education teachers in sexual education is almost nonexistent. Teachers supposed that co-operation will be intensified following the new curriculum. In this study gender or gendered nature of the themes related to sexuality hardly reflected in pupils’ sexual health knowledge or in the changes of it. According to results biology lessons have positive impact on the sexual health knowledge of ninth graders especially in the themes that focus only on biology and in themes that are discussed both in biology and health education. Slight changes were detected also in pupils’ values and attitudes along with biology lessons. Basing on the results of this study it can be concluded that sexual education of biology has an important role in increasing young people’s sexual knowledge.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Perheen merkitys suomalaisten 9-luokkalaisten nuorten seksuaalikäyttäytymisessä
Mönttinen, Maria; Tuppurainen, Mari (2011)PERHEEN MERKITYS SUOMALAISTEN 9-LUOKKALAISTEN NUORTEN SEKSUAALIKÄYTTÄYTYMISESSÄ Mönttinen, Maria ja Tuppurainen, Mari Jyväskylän yliopisto, Liikunta- ja terveystieteiden tiedekunta, terveystieteiden laitos, Terveyskas ... -
9.-luokkalaisten nuorten toiveita ja ehdotuksia koulun seksuaaliopetuksesta
Laakso, Sari (2008) -
9.-luokkalaisten vieraslajitietämys ja asenteet vieraslajitorjuntaa kohtaan sekä opetus vieraslajeista yläkoulussa
Heiskanen, Marianne (2023)Haitallisten vieraslajien tehokas torjunta vaatii osaltaan myös tavallisten kansalaisten aktiivista osallistumista torjuntatyöhön. Heikko vieraslajitietämys ja vieraslajeihin liittyvät virhekäsitykset heijastuvat kuitenkin ... -
7.-luokkalaisten mieliala- ja tunnekokemukset musiikintunnilla : musiikin yhteys nuoren psyykkiseen hyvinvointiin yläkoulussa
Lepistö, Oona (2023)Tässä pro gradu -tutkielmassa etsitään vastausta siihen, onko musiikilla nuorten psyykkistä hyvinvointia kohentavaa vaikutusta yläkoulun musiikintunneilla. Musiikin yleisiä hyvinvointivaikutuksia on tutkittu paljon, ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.