Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKärki, Lotta
dc.date.accessioned2016-08-22T14:23:31Z
dc.date.available2016-08-22T14:23:31Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1572045
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51000
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tarkasteltiin tehostettua tai erityistä tukea saavien lasten vanhempien osallisuutta lapsen esi- tai perusopetuksessa. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, mistä osallisuuden tavoista vanhempien osallisuus muodostuu tuen eri tasoilla (tehostettu ja erityinen tuki) sekä lapsen eri ikävaiheissa (esi- ja alkuopetus sekä vuosiluokat 3–8). Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston tutkimushanketta. Tutkimusaineistona tutkimuksessa käytettiin lapsille laadittuja kolmiportaisen tuen asiakirjoja. Tarkastelun kohteena olivat tehostetun tuen oppimissuunnitelmat (n=27) ja erityisen tuen HOJKSit (n=33). Aineisto kerättiin neljän kunnan alueelta, ja keräämiseen osallistui neljä hankkeessa mukana ollutta maisteriopiskelijaa. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmin sekä aineistoa kvantifioimalla. Tutkimus osoitti vanhempien osallisuuden olevan erilaista tuen eri tasoilla ja lapsen eri ikävaiheissa. Aineistosta löytyi viisi osallisuuden tapaa: (1) kodin ja (esi)koulun vuorovaikutus, (2) oppimisen tukeminen kotona, (3) vanhemmuus lapsen arjessa, (4) yhteistyö yhteisön kanssa sekä (5) päätöksentekoon osallistuminen. Tavat toistuivat kaikissa ryhmissä lukuun ottamatta esiopetuksen ryhmää, jossa ei ilmennyt päätöksentekoon osallistumista. Osallisuuden tapojen painotuksissa ja sisällöissä ilmeni vaihtelua ryhmien välillä. Suurelta osin osallisuutta kuvattiin pintapuolisesti ja luettelomaisesti. Tutkimuksen tulosten perusteella vanhempien osallisuus ei vaikuta toteutuvan parhaalla mahdollisella tavalla. Vanhemmilla ei näytä olevan riittävästi mahdollisuuksia vaikuttaa, minkä lisäksi vanhemmat ovat usein passiivisia tiedon vastaanottajia ja heidän osallisuuden tapansa tavanomaisia ja yleisluontoisia. Vanhempien osallisuuden voidaankin tulkita olevan käsitteenä vielä melko vakiintumaton esi- ja perusopetuksen kentällä. Tarvetta osallisuutta tarkastelevalle tutkimukselle, ammattilaisten täydennyskoulutukselle sekä vanhempien osallisuuden aktiiviselle tukemiselle näyttää olevan.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (71 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otheroppimissuunnitelma
dc.titleVanhemmat osallisina tukea tarvitsevan lapsen esi- ja perusopetuksessa : tarkastelussa oppimissuunnitelmat ja HOJKSit
dc.title.alternativeTarkastelussa oppimissuunnitelmat ja HOJKSit
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201608223844
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.date.updated2016-08-22T14:23:32Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysovanhemmat
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysolapset
dc.subject.ysoHOJKS
dc.subject.ysoesiopetus
dc.subject.ysoperusopetus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot