Naamio - ja muusikko sen takana : teatterinaamioiden käyttö ilmaisun opetuksessa muusikoille
Naamiot assosioituvat mielissämme teatteriin. Teatterinaamiot soveltuvat esitys- ja opetusvälineiksi kuitenkin muidenkin taiteenalojen, kuten tanssin ja musiikin pariin. Tässä luonteeltaan laadullisessa musiikillis-pedagogisessa tutkimuksessa tarkastelen sitä, millainen vaikutus Trestle- ja Poppius-kokonaamioiden käytön harjoituksilla ja improvisaatioilla oli Pop & Jazz Konservatorion muusikko-opiskelijoiden ilmaisuun kahdessa työpajassa, keväällä 2014 ja syksyllä 2015.
Tutkimuksessa esitellään lyhyesti improvisaation määritelmiä musiikissa, selvitetään keskeistä Johnstonen improvisaatio-metodia teatteri-ilmaisussa, tutustutaan naamioiden käytön traditioihin ja historiaan mm. antiikin Kreikan ja Japanin Noo-teatterin kautta ja tarkastellaan naamioteatteripedagogiikkaa Ranskassa (Lecoq) ja Suomessa. Kuvaan työpajoihin liittyvää tutkimusaineistoa videotarkastelua apuna käyttäen ja käsittelen työpajan alussa ja lopussa oppilaille suunnattujen mm. musiikin esittämisen aitouteen ja naamioiden vaikutuksiin ilmaisuopetuksessa liittyvien kysymysten vastauksia.
Tutkimuksessa keskeisintä on työpajoissa naamioiden kanssa toteutuneiden musiikki-improvisaatioiden tarkasteleminen. Videoanalyyseissä tein mm. sellaisen huomion, että kun naamioiden käyttö vapautti opiskelijat tekemään enemmän draamallisia asioita kehollisesti, myös musiikin soittamisessa ilmeni draamaa esittäviä ja kuvittavia piirteitä. Lisäksi Poppius-ryhmän improvisaation analyysissä ilmeni pop/jazz-muusikkokoulutuksen yhden perusoletuksen eli yhtyesoitossa edellytetyn rytmisen synkronoitumisen puuttuminen. Naamioiden käyttö improvisaatioissa antoi siis uusia ulottuvuuksia ja keinoja musiikillisen luovuuden harjoittamiseen, tutkimiseen ja opettamiseen - naamioiden käyttöön liittyvistä alkuvaikeuksista huolimatta.
...
Alternative title
Teatterinaamioiden käyttö ilmaisun opetuksessa muusikoilleMetadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29105]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Oma ääni luovan ilmaisun välineenä
Fagerlund, Josefiina (2022)Tutkielmassani perehdyn luovaan ilmaisuun ihmisen äänen avulla. Äänenkäyttö näkyy musiikintunneilla lähinnä laulamisena, minkä vuoksi perehdyn toisenlaiseen äänenkäytön tapaan. Tutkin aihetta sekä musiikki- että ... -
Historiaa lukkojen takana : avaimia pakohuoneiden käyttöön historian opetuksessa
Korkiakangas, Teemu; Hämäläinen, Tommi; Jäntti, Anna; Ruonaniemi, Fanny; Riipi, Tuomas; Salminen, Jari; Saukkola, Touko; Salo, Mikko (2019)Historian tutkijan työtä verrataan usein salapoliisin työhön. Rajallisista johtolangoista on pyrittävä luomaan uskottava tulkinta sille, mitä tapahtui ja miksi. Tällaisia elämyksiä tarjoavat usein myös suositut pakohuoneet, ... -
Tablet-tietokoneiden käyttö ihmisen biologian opetuksessa : tapaustutkimus 9. luokan oppilailla
Hytönen, Teija (2015)Tutkimuksessa selvitettiin tablet-tietokoneiden opetuskäytön vaikutuksia bio-logian sisältötietojen oppimiseen ja syvällisempään ymmärtämiseen. Lisäksi selvitettiin, millaisia vaikutuksia tablet-tietokoneiden käytöllä on ... -
Avustavien teknologioiden käyttö opetuksessa kuurojen ja huonosti kuulevien opiskelijoiden inkluusioon
Valtonen, Waltteri (2020)Tässä tutkielmassa tutustun erilaisiin teknologisiin ratkaisuihin, joilla voidaan tehostaa kuurojen, huonosti kuulevien ja muista oppimisvaikeuksista kärsivien opiskelijoiden etäopetusta. Tärkeimmät havainnot liittyvät ... -
Uskomuksia ionisoivasta säteilystä ja sumukammion käyttö opetuksessa
Pentikäinen, Juha-Pekka (2016)Oppilaidenennakkokäsityksiä ionisoivasta säteilystäselvitettiin kyselytutkimuksella, johon osallistui 197 yläkoululaista ja lukiolaista. Erot yläkoululaisten ja lukiolaisten vastausten välillä olivat vähäisiä. Vain joka ...