Naamio - ja muusikko sen takana : teatterinaamioiden käyttö ilmaisun opetuksessa muusikoille
Naamiot assosioituvat mielissämme teatteriin. Teatterinaamiot soveltuvat esitys- ja opetusvälineiksi kuitenkin muidenkin taiteenalojen, kuten tanssin ja musiikin pariin. Tässä luonteeltaan laadullisessa musiikillis-pedagogisessa tutkimuksessa tarkastelen sitä, millainen vaikutus Trestle- ja Poppius-kokonaamioiden käytön harjoituksilla ja improvisaatioilla oli Pop & Jazz Konservatorion muusikko-opiskelijoiden ilmaisuun kahdessa työpajassa, keväällä 2014 ja syksyllä 2015.
Tutkimuksessa esitellään lyhyesti improvisaation määritelmiä musiikissa, selvitetään keskeistä Johnstonen improvisaatio-metodia teatteri-ilmaisussa, tutustutaan naamioiden käytön traditioihin ja historiaan mm. antiikin Kreikan ja Japanin Noo-teatterin kautta ja tarkastellaan naamioteatteripedagogiikkaa Ranskassa (Lecoq) ja Suomessa. Kuvaan työpajoihin liittyvää tutkimusaineistoa videotarkastelua apuna käyttäen ja käsittelen työpajan alussa ja lopussa oppilaille suunnattujen mm. musiikin esittämisen aitouteen ja naamioiden vaikutuksiin ilmaisuopetuksessa liittyvien kysymysten vastauksia.
Tutkimuksessa keskeisintä on työpajoissa naamioiden kanssa toteutuneiden musiikki-improvisaatioiden tarkasteleminen. Videoanalyyseissä tein mm. sellaisen huomion, että kun naamioiden käyttö vapautti opiskelijat tekemään enemmän draamallisia asioita kehollisesti, myös musiikin soittamisessa ilmeni draamaa esittäviä ja kuvittavia piirteitä. Lisäksi Poppius-ryhmän improvisaation analyysissä ilmeni pop/jazz-muusikkokoulutuksen yhden perusoletuksen eli yhtyesoitossa edellytetyn rytmisen synkronoitumisen puuttuminen. Naamioiden käyttö improvisaatioissa antoi siis uusia ulottuvuuksia ja keinoja musiikillisen luovuuden harjoittamiseen, tutkimiseen ja opettamiseen - naamioiden käyttöön liittyvistä alkuvaikeuksista huolimatta.
...
Muu nimeke
Teatterinaamioiden käyttö ilmaisun opetuksessa muusikoilleAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Oma ääni luovan ilmaisun välineenä
Fagerlund, Josefiina (2022)Tutkielmassani perehdyn luovaan ilmaisuun ihmisen äänen avulla. Äänenkäyttö näkyy musiikintunneilla lähinnä laulamisena, minkä vuoksi perehdyn toisenlaiseen äänenkäytön tapaan. Tutkin aihetta sekä musiikki- että ... -
Historiaa lukkojen takana : avaimia pakohuoneiden käyttöön historian opetuksessa
Korkiakangas, Teemu; Hämäläinen, Tommi; Jäntti, Anna; Ruonaniemi, Fanny; Riipi, Tuomas; Salminen, Jari; Saukkola, Touko; Salo, Mikko (2019)Historian tutkijan työtä verrataan usein salapoliisin työhön. Rajallisista johtolangoista on pyrittävä luomaan uskottava tulkinta sille, mitä tapahtui ja miksi. Tällaisia elämyksiä tarjoavat usein myös suositut pakohuoneet, ... -
Näkeekö taitava muusikko sen, minkä kuulee? : melodiadiktaatin ongelmat suomalaisessa ja unkarilaisessa taidemusiikin ammattikoulutuksessa
Paraczky, Ágnes (Jyväskylän yliopisto, 2009)The subject of this study is melody dictation as a part of professional musician training in Finland and Hungary. Melody dictation is considered highly important in the system of music instruction of both countries. It ... -
Musiikkialan yrittäjien yrittäjäpolut : muusikko- ja yrittäjäidentiteettien rakentuminen kertomuksessa
Lempinen, Maiju (2010)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten ja mistä syistä muusikkoina toimineet luovan alan ammattilaiset hakeutuvat yrittäjiksi. Tutkimuksessa tarkasteltiin yrittäjyyden valintaan johtaneita syitä ja yrittäjänä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.