Grafiikkasuorittimien kehityksen suuret linjat
dc.contributor.advisor | Saksa, Tytti | |
dc.contributor.author | Kananen, Jesse | |
dc.date.accessioned | 2016-08-10T10:37:27Z | |
dc.date.available | 2016-08-10T10:37:27Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50920 | |
dc.description.abstract | Näytönohjaimien ja niitä vauhdittavien grafiikkasuorittimien kehitys on viime vuosina ollut huomattavaa. Tässä opinnäytetyössä perehdytään suorittimien yleiseen kehityskulkuun sekä laitteiston kehitykseen alkeellisista 3D-laitteista moderneihin grafiikkasuorittimiin. Samalla etsitään tätä teknologiseen edistykseen merkittävästi myötävaikuttaneita uudistuksia. Päälähteenä toimivat alalta jo tehdyt historiakatsaukset, joita tukevat tutkimusmateriaali sekä valmistajien tekniset julkaisut. Lopputuloksena aineiston perusteella on kehityslinjan kannalta merkittäviksi tekijöiksi nostettavissa grafiikkasuorittimien oma prosessori, shaderit, ohjelmoitavuus sekä lopulta rinnakkaislaskenta. | fi |
dc.description.abstract | The development of video cards and their graphical processing units (GPU) has been significant during the latest years. In this thesis the focus is on the general outline of the development of the hardware from simple 3D-frame buffers to modern GPUs and the development process in the general. The main goal is to find the most important innovations. The sources are mainly based on existing histories of the subject which are supported by other academic research proceedings and publications by the hardware manufactorer. The results are generalized to the signifigance of the GPU processors, shaders, programmability and parallel processing to the evolution of the whole industry. Keywords: graphical processing unit, history, | en |
dc.format.extent | 23 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | grafiikkasuorittimet | |
dc.subject.other | tietotekniikan historia | |
dc.subject.other | laitteisto | |
dc.title | Grafiikkasuorittimien kehityksen suuret linjat | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201608103749 | |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Tietotekniikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Mathematical Information Technology | en |
dc.date.updated | 2016-08-10T10:37:28Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
Kandidaatintutkielmat [5338]